Tack igen för info. Jag baserar mina krav på din beskrivning.

Är det någon som vet om en brf innehavare, i det här fallet grannen under mig, (i en kraftigt vattenskadad lägenhet vars tak fick jag veta för en timme sedan har fått gipsen avlägsnad och i likhet med min var fullständigt blöt) kan neka att för sanering av trossbotten mellan våra lägenheter ge lov till att det görs små hål underifrån för kontrollerad fuktmätning av bjälklaget under avfuktningen?

Redigerat:
Är det massiv ekparkett eller är det lamell?
Är det lamell och den har börjat resa sig i kanterna så är det nog tyvärr ingen ide att prova rädda golvet...

Om det är parkett från 1906 så är det nog mest troligt massiva stavar.

Det är massiva ekstavar med många sköna mm slipmån kvar. I lägenheten under mig hann tyvärr hantverkaren bända upp stavarna med våld med en kofot och allt åkte till soptippen i svarta plastsäckar. En sorglig syn hade
säkert kunnat slipas 2-3-4 ggr till.
Just nu går en stor avfuktare för fullt i min hall som dånar en hel del och sedan kommer det att blåsas kall
torr luft i trossbotten enligt den metod som oceanis föreslagit. Sannolikt genom hål i frisen på min parkett.
Tror att grannen under kommer att gå med på små hål i deras tak för mätning av luftfuktighet i bjälklaget
givet att när man började ta ner gipset i deras tak var det genomblöt och det mesta fick tas ner.

felpost

Redigerat:
oceanis: vad jag förstår är leran så som betong silikatbaserat och därmed svårtorkad (därför de 6-8 veckorna). Min fråga är, reaktionen har inte varit direkt blixtsnabb, du nämnde att man ska agera rätt från dag 1, och först idag dvs 4 dygn efter incidenten kom avfuktaren på plats. Jag har förstått att när mögel/hussvamp väl får fäste är det oerhört svårt att bli av med. Vet du ifall dessa 4 dagar kan ha gjort saneringen mycket svårare eller finns det hopp fortfarande?

Tror absolut inte det är något problem. När man torkade hos mig var det just konstruktionen med lera i trossbotten som gjorde att man såg möjligheten, för just lera kan hålla fukt och avge fukt utan att stöka till så mycket.
Vid kontroll efter torkning hade vi inga som helst problem med mögel och har det inte idag 20 år efter heller.

Tack, hoppas det ordnar sig bra. Idag på femte dygnet efter incidenten har avfuktaren (gul) blåst och dånat i 24 timmar och blåsmaskinerna (röda) WP_000139 - Copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och slangar är på plats men kopplas på först i morgon. Man kan inte säga att det går jättefort. Jag håller stenkoll på projektledaren som fick strikta order om att endast ta upp stavar från frisen (de är ca 17 mm tjocka)precis så man kommer åt bjälkkanalerna. I morgon kopplas slangar på jag uppdaterar med bilder när de är på plats. Andra bilden vid dörren visar där vattnet stod 5-10 cm högt :o Men vattnet nådde till mitten av rummet till höger på första bilden ca 3m in i det rummet. Rakt fram är tv rummet och där kom det inte vatten. Jag antar dock att alla tre rum ska slipas så parketten ser likadan ut överallt.

iwsmbm.jpg

Redigerat:
Fyfan vad trist, vad säger grannen under? De kan ju för fan inte ersätta massivt parkettgolv från 1906 med klick från IKEA?

Jag var nere och varnade grannen under när hantverkaren gick på som värst men de hade gått i fosterstadium och var helt blockerade, anmärkas bör att de är med i styrelsen.

Jag vet inte vad de ska ersätta deras parkett med.

Parketterna i huset var säkert 20mm tjocka från början i och med att jag mätte stavarna som togs upp från mitt golv, de var minst 17mm. Min parkett torkas just nu enligt den metod som oceanis beskrev, på ena sidans fris har man lyft ett par stavar och borrat 40 mm hål, kopplat slangar och torr luft blåses ner 24/7 nu. På andra sidans fris mindre hål 20 mm i diameter där luft kommer ut från bjälkkanalen. Samtidigt kör en luftavfuktare 24/7 i rummet. Det dånar kan jag säga.

På två ställen fick man tyvärr borra 20mm utloppshål i friska parkettstavar då en "växel" fanns under frisen. dvs en furubjälk som går på tvären, så 2 parkettstavar måste lagas (jag vet inte vad som är bättre. plugga de? vad säger panelen? golvet är ju 100 år gammalt så i mina ögon gör det ingenting om pluggarna syns).

Redigerat:
Bered dig på en lång torkperiod som jag skrev tidigare men det är värt det när det är klart och ett par månader går fort.

här kommer en uppdatering skadan inträffade den 11sep
sen den 16sep kör avfuktaren i rummet (den gula) och sedan den 17sep kör de 2 röda blåsmaskinerna torr luft ner i trossbotten. Det är 3 jumbojet som kör dygnet runt så det dånar kan jag lova. Vi har förseglat det rummet så gott det går vilket uppfyller 2 syften: ljudisolering och att avfuktaren inte drar in luft utifrån. Den är effektiv jag tömmer en 20l dunk varje dygn (kan t.o.m vara 25l är osäker).

Så idag den 4/10 har arrangemanget kört i 2.5 veckor och det ska köra 8 veckor totalt, ljudet de första dagarna avfärdade man som ingenting men efter 1 vecka blir man irriterad därav isoleringen.

Läns är det slöaste jag upplevt i mitt liv, näst intill omöjligt att få kontakt med de och när man väl får tag på någon som lovar att ringa så gör de inte det. De skyller på att de har så mycket att göra efter den stora stormen i Skåne. De lämnar allt i händerna på mig och de enskilda firmorna. Firman som ska slipa parketten var här och sa att det var onödigt att montera ner två stora ikea garderober i sovrummet intill hallen som översvämmades till hälften garderoberna var helt i det översvämmade området. De hade alltsä tänkt slipa runt och lämna den skadade parketten under garderoberna oslipat. Jag har krävt av Läns att alla tre skadade rum töms av en flyttfirma och HELA golvet i de 3 drabbade rum slipas. Man kan väl inte slipa ett halvt golv. Är man inte på varenda detalj blir man lurad. Jag kommer att vara bortrest i tjänsten 3+ veckor precis när torkprocessen är klar och golvet ska slipas så jag ska kräva ett skriftligt plan om vad som ska göras men Läns svarar inte!

Läns agerande känns overkligt särskilt med tanke på att jag inte bär skulden till skadan.

Jag har funderat på att ta in en jurist men det är dyrt och tydligen täcker inte Läns det.
Det är mycket på spel och jag känner att det är ett för stort ärende att ta hand om, det är en händelse som kanske inträffar en gång i ens liv och det är svårt att veta exakt allt man har rätt att kräva, man känner inte direkt att man har klockren styr på alla detaljer, dessutom har man ett jobb att sköta. Kan säga att det känns inte kul.

Redigerat:
Parketten slipad. Jag valde mattaste lacken, används för offentliga miljöer bl. a.

I tre månader blåste 3 'jumbojet' i vår hall fram till 12 december. Först i mitten av januari "kunde" hantverkarna laga de stavarna i parketten som hade använts för att blåsa luft i underlaget. En månad senare slipades parketten. då hade vi firat 5 månaders "jubileum" med lägenheten i princip som en rövarkula.

Parketten blev bra förutom ett par stavar som jag skickat foto till hantverkarna som lovat komma och åtgärda. Tack till alla här som bidrog med tips, det var verkligen värt att rädda den parketten!

Försäkringsbolaget har varit fullständigt oanträffbar, har ringt-mailat till kontakpersonen vet inte hur många gånger och de få gångerna jag kom igenom fick jag rådet att kontakta entreprenören som orsakade skadan alt. blev lovad att bli uppringt dagen efter något som aldrig skett. Entreprenören i sin tur hänvisade till försäkringsbolaget. Lagom roligt.

Häromdagen (6 månader efter skadan) blev jag kontaktad av en besiktninskvinna som slentrianmässigt bad om ursäkt för att de inte besvarade mina mails sedan i september och inledde en granskning av min lista på skadade ägodelar.

Hon fnös irriterat att hon hade minnsann varit hos saneringsfirma och allt jag redovisade fanns inte där 'hur kunde det komma sig'. Firman valde själv vad som skulle tas med och resten lämnades hemma hos mig. Allt utom en tygsoffa finns hemma hos mig t.o.m ett väggfast skåp som låg direkt under vattenfallet och är helt förstört är avmonterat ute på min balkong. Tygsoffan körde jag till soptippen då styrelsen som (helt rätt) tog sig in i min lägenhet kastade alla grejer drypande av vatten (vi hade 10 cm vatten i hallen i 3 timmar) på soffan, mattan bord etc och soffan började lukta efter en tid. Foto finns på allt.

För någon månad sedan hämtade jag en sak hos saneringsfirman och där kunde jag konstatera att allt, kläder, elektronisk utrustning, musikinstrument, hade lämnats att självtorka. De informerade mig att de inte hade fått veta vad som skulle göras med sakerna. Besiktningskvinnan konstaterade lakoniskt att ja, det var lite order som föll mellan stolarna så, nej, de hade inte sagt till firman att de skulle sanera, 'tyvärr'. Samtidigt så undrade hon vad kan ett instrument som en akustisk gitarr få för skada av att få vatten på sig. Dyra förstärkare som blev genomdränkta av vatten och som musikaffären sagt att det kan visst funka, men att den kan pajja efter några månader. Till det svarade hon att 'använd de och när det pajjar så tar vi upp det". Det är skillnad att testa i 10 min eller att köra på maxvolym flera timmar. Och om det pajjar mitt i en spelning?? Samtalstonen från deras sida har blivit otrevlig.

Jag har t.o.m hunnit vara i kontakt med en advokat för jag vibbar att de kommer att lura skjortan av mig med sakersättningen. Dessutom har vi i ett halvår bott intryckta i 30% av vår lägenhet med möbler och saker överallt från golv till tak, med flygplatsliknande oljud dygnet runt i tre månader och damm som fastnat överallt samt känts i andningen. Jag blev lovad en byggstädning nu började kvinnan t.o.m ifrågasätta varför skulle det behövas då man hade plastat dörrarna när man slipade golvet.

Bostadrätt har tydligen inte rätt till ersättning för att en del av bostadsyta varit oandvändbart.

Tyvärr får man inte rättshjälp om man inte har en process mot försäkringsbolaget, och i så fall skulle de betala mig för att driva en process mot de själva, jag skulle vara helt i deras händer. Jag är lite osäker om vad göra men klart är att det har blivit hög svansföring från försäkringsbolagets sida. Verkligen.

Blev t. ex. informerad av försäkringsbolaget i början att det som jag inte blir ersatt för enligt det finstilta kan jag kräva från entreprenören som orsakade skadan samt från hans försäkring. Men det råkar vara så att det är samma bolag.

Är det lönt att dra in en advokat, känner sen länge att dessa proffs kommer att ersätta mig som de har lust till.

PS: I morgon är det årsmöte hos min br-förening, tacksam för tips om vad man ska ta upp.
Kudos till min styrelse som ställt upp till tusan, var själva i lgh i flera timmar innan jag kunde komma hem från jobbet och har erbjudit sig att vittna om det dom såg, ett tag t ex började entreprenören ifrågasätta om hela parketten i angränsande rum skulle slipas då vattnet hade nått endast till halva rummet! parkettstavarna bågnade till halva rummet och var släta sedan. man baxnar, på den nivån har det blivit.

http://oi62.tinypic.com/20a7y52.jpg

• IMG_0330small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur gick det i slutändan med din minst sagt oschyssta behandling av försäkringsbolaget (eller, deras behandling av dig alltså)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.