Jag är lite vilsen, är energimedveten (lat) och vill komma så lätt undan som möjligt när det gäller mitt köksgolv. Behöver lite hjälp och ev. inspiration av er.

Jag utgick ifrån en plastmatta som hade en mycket liten men kännbar och synlig skarv.
Jag rev bort mattan (egentligen masoniten då mattan var vällimmad på den), under fann jag detta:
golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs. ett klassiskt brädundergolv och en gjuten platta där spis mm har stått plus nån halvmeter utanför. Det är skarven mellan den plattan och masoniten på brädgolvet jag känt och sett.

Det är just nu en höjdskillnad mellan plattan och brädorna som du kan se här:
golv3.jpg
Skapa konto

Som kuriosa stod det ett skåp i ett annat hörn och den biten golv ser ut så här:
golv2.jpg
Skapa konto

Jag har alltså ett brädgolv som inte lirar med nivån på den gjutna plattan.
Brädgolvet är inte riktigt helt heller och det är en mängd spikhål från masoniten.

Det rätta vore nog att riva ut allt och lägga på golvspån men då lär jag regla om och bila ur plattan är jag inte så sugen på.

Vad har jag för alternativ i övrigt tror ni?
Skulle en golvläggare lämna garanti på att lägga ny masonit som spikas och sen plastmatta? Jag tänker då främst på skarven som blir mellan masonit och platta.

Laga brädgolvet och måla upp det och sen klinkers på plattan kanske skulle gå men det blir en skaplig höjdskillnad och sen har vi alla miljarder spikhål...

Vad säger ni, går det att komma enkelt ur det här på något vis? :)

Fick inget hjälp denna gång men lösningen blev så här:

Bilade bort allt löst på gjutna plattan. La i golvspån på övriga nivåskillnader. Flytspacklade sedan upp de sista ojämnheterna. Blir trägolv på det.

I nästa liv och nästa hus river jag ut hela undergolvet direkt istället för att fundera och fippla.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.