1 782 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Sviktande golv
För ett halvår sedan installerade vi en murspis på 250 kg. I vardagsrummet o ganska centrerat mot husets kortsidevägg. Nu är jag nojjig o tycker att hela vardagsrumsgolvet börjat svaja när vi går över golvet. Det skallrar i glasskåpen. Jag kan inte minnas att det var så tidigare... Vill ogärna att barnen har disco i vardagsrummet 😱
Det är parkett. Krypgrund. Nyckelhus fr 1981.
Enl alla regler ska ju golvet klara 300 kg/kvm. Inget jag ska nojja över? Kan jag lita på att murspisen inte väger mer än 250 kg???
Det är parkett. Krypgrund. Nyckelhus fr 1981.
Enl alla regler ska ju golvet klara 300 kg/kvm. Inget jag ska nojja över? Kan jag lita på att murspisen inte väger mer än 250 kg???
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
För att vara säker på vikten bör du kolla med tillverkaren vad just din modell väger.
Säger tillverkaren 250kg så är det nog så, men säkerställ att det är för hela installationen.
Conturas 400-serie väger ju mellan 340-370kg t ex.
Säger tillverkaren 250kg så är det nog så, men säkerställ att det är för hela installationen.
Conturas 400-serie väger ju mellan 340-370kg t ex.
Kolla i grunden. Sannolikt har en stödsten ramlat mitt under rummet.
Jag som snickare har varit med om sviktande golv många gånger. Nästan alltid rör det sig om ett dåligt stöd. Gamla golv brukar tåla minst lika mycket som moderna.
Jag som snickare har varit med om sviktande golv många gånger. Nästan alltid rör det sig om ett dåligt stöd. Gamla golv brukar tåla minst lika mycket som moderna.
Klicka här för att svara