Golv
Marcussjogren: Kan det vara så att man använt impregnerat virke i bjälklaget? Detta sägs ju kunna lukta pyton även vid normala fuktförhållanden.
Miles: Letar efter ett bra golv till köket hos föräldrarna. Dom vill helst lägga plastmatta i ek-trämönster men jag tycker dom ser konstgjorda ut så osäker hur bra det det kommer att se ut. Är det någon som har erfarenhet av Pergos Vinylgolv Premium? Tycker det ser mycket mer naturtroget ut och om det också är 100% vattentätt och lika slitstarkt samt mycket mjukare och skönare att gå på
Kristina J: Bra, tack, då är det bara att vänja sig, och inte vara så petig!
McTornberg: Såhär några månader senare har det inte varit några problem alls, inga sprickor i och inga springor mellan bräderna. :thumbup:
Stefan N: Det är som att måla ett helt hus med en sån här pensel, det går men blir varken bra eller snabbt. Varför inte ha rätt verktyg istället? [bild]
Manhunter: Jag har Byggmax golvlist som man fäster med hållare ,på väggen.Drog kabeln bakom Funkar bra man ser inte kablen.
K1rr3: Hej. Jag har ett hus som bodelen består av krypgrund medans pannrum, groventre och garage är på en oisolerad betongplatta. Jag har monterat en luftvattenvärmepump och har nu slängt ut pannan och ska göra om pannrummet till tvättstuga. Då kommer vi till mitt problem, golvet kommer bli väldigt kallt nu när inte pannan värmer upp det. Jag vill då sätta in golvvärme men då har jag ju
arnberg: Ja, blåträ eller blåved har jag lärt mig att det heter. Antar att man använde sånt "fulvirke" till undergolv som aldrig var tänkt att se dagens ljus... Tack för svar, måla blir det!
Jocke Best: De som hade barn det senast skrevs i tråden tidigare, de har nog vuxna barn nu :-)
Kane: Detta har jag i köket sedan 2009, http://www.berryalloc.com/se/sv/Floors/High-Tech-Laminate/Original#.WHP2xFPhAUE Otroligt slitstarkt och tåligt, mycket nöjd.
FreddeTsson: Hej, ta bort kökssockeln och bryt upp golvet tills det inte syns längre från sockeln och utåt. Nivådiffen kan du lösa med någon form av list mot ditt nya golv. Det ända är att din bänkskiva bör hamna lite högre än standard ca 92cm istället för 90(standard)
Per Eskilsson: Hej Anders! Ladda upp en närbild på klinkergolvet så att det blir lättare för oss att se hur plattan ser ut. Vid en snabb googling hittade jag dessa klinker men ingen av dem verkar vara i storleken 30x60. https://www.tegelpaleis.be/en/products/cerdomus?sort=alphabetically&page=1 Kanske kan man kapa några plattor som är 60x60 för att få till det du behöver. Kanske är det denna klinker
Åsa Lund: Klistra fast Sockellist ovanför Plus list ner mot golvet på lägre nivå
byggarätt: Du kan golvspackla själv med men risken är att du gör bort dig o då blir det ett helvete att göra om..för a o o är rätt blandning av golvspackel för att slippa problem...samt när du ska bygga till specificerad höjd så krävs fackman för att lyckas
pererikerik: Ett gammalt inlägg men ett väldigt aktuellt ämne i dessa dagar med all snö och is. :) Problemet är att salt är betongtrappans värsta fiende. Verkar inte finnas mycket för utomhustrappor, men jag hittade denna www.betongtrappa.se/trappor-utomhus/ kanske kan vara något?
Davidw: Det finns ju lite alternativ: 1) Kasta ut allt och börja om med plankgolv i skruvat underlag 2) Ta upp, skruva/limma och lösa "felkupade" plank på nått sätt (slipa även på undersidan??) 3) Slipa av gamla och lägga nytt golv ovanpå det gamla. Skruva i det. (Fortfarande dumt med tanke på ojämnheter?) Hmm...
justusandersson: Man kan inte utan vidare överföra svenska erfarenheter till amerikanska förhållanden. Dels finns det ingen plats i Sverige som har lika stora årsvariationer i klimatet som t.ex. det som gäller i Illinois i USA. Dels finns heller inte samma sorters byggmaterial. "Svensk" fur finns inte alls. De flesta golvbrädor som säljs i USA är enligt min erfarenhet av lövträ som bl.a. har betydligt
KnockOnWood: Köp en snygg trasmatta, eller annan matta som passar. Lägg mattan över brännmärket. Klart :) Precis som man gör med spikhål i eller sönderrivna tapeter. Fast då hänger man upp en tavla, affisch eller något annat som passar. (Jag tycker det ser ut att finnas flera brännmärken på det där golvet, där är väl minst tre bränncirklar? Gick det hett till på nyårsafton :rolleyes: )
JontheS: Jag har testat att vrida och vänta men får inte till det, jag lämnade tillbaka golvet i dag och köpte tarketts. Tack för era svar! :)
Jogöwa: Tack så mycket för alla tips! Blir att ha tålamod och göra det riktigt.
Jonatan79: Låna hem en mattbit och provgå på. Tror inte ni behöver finspackla ytan.
MaoLin: Hej, jag tänkte uppdatera er då jag faktiskt kollade upp vad det var för sorts papp som var under. Det var INTE någon asbets i varken papp eller lim. Kollade upp med 4olika firmor så det kändes rätt säkert. Jag primade 3ggr och sen körde jag på med flytspackel direkt på. Jag är ju en totalt nybörjare med detta och ska nog nästa rum betala för att någon annan ska flytspackla för
BTGLOVER: Hola! Kommer under sommaren att gjuta ett samverkansbjälklag, dvs, PEVA 45 med överliggande betong. Källaren är A-tempererad som entréplanet. Konstruktionen innebär att betongen bara kan torka uppåt. Jag planerar inte lägga golven på mer än ett år från det att bjälklaget är gjutet och i och med det så kan man väl anse att betongen är uttorkad så den är i balans. Det finns även
hellohello: Hej! Har en planlösning som ser ut så här | H | | A |__ L __ KÖK | L | | | | _ _RUM V- RUM (var svårt att rita, kontentan är att spontant känns det som att i vart fall hall, v-rum och rum bör ha samma golv) Idag är det gammal 3-stav ekparkett blank lack i v-rum. 2-stav fanérgolv i hall. Plastmatta i kök. Samt ett nylagt 3-stav mattlackat ekparkett i Rum. Hallen och vardagsrummet stör
intelligence: Hallå! Undrar om någon lagt IKEAs furulaminat och om du/ni har några tankar kring det? Vore trevligt att se en bild med resultatet. Här är golvet i fråga: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50290667/
BirgitS: Hej och välkommen! Något att tänka på: Om fönstren är gamla är det väl kallras framför dem och när man då tar bort radiatorerna under fönstren stoppas inte kallraset av dem längre och rummet kan kännas dragigare, särskilt om man ställer soffa eller fåtöljer framför fönstren.