Hej, ny här, under våren / försommaren 2017 kommer jag att renovera vardagsrummet, 36 kvm2. Anledning är framförallt uppfräschning. Parkettgolvet knarrar. Dessutom vill jag ta bort 3 befintliga vattenradiatorer, ett är 3 meter långt, det gör det svårt att möblera. Jämfört med resten av huset, så är detta golv uppreglat 50 - 70 mm under parketten. I och med detta ser jag en chans att isolera och sätta golvvärme.
Huset är byggt 1964, platta på mark, ingen isolering under plattan,cementen är torr när man lägger en plast på, har kollat. Min tanke är, nerifrån och upp:
1. Platonmatta. 2. 50 mm frigolit, skuren för vattengolvvärme. 3. Vattenslinga. 4. Golvgips. 5.1 Trägolv? 5.2 Laminatgolv? 5.3 Klinker?

Radiatormatningen ligger alltså ovanför betongen i detta rum, följer ytterväggar. Tänker nytt rör som genar direkt vid innervägg + shunt med pump för golvvärmeslingan.

Jag stör mig mycket på detta golvet, förändring krävs, men är ju inte intresserad att göra det sämre. Klinker, kallt på sommaren, obehagligt? Har sett kök med klinker utan att reagera negativt på det. Energimässigt, stora förluster? Jag har pelletsvärme. Satte liten "självcirkulerande" vattenslinga i senaste badrumsrenoveringen, det bästa jag gjort, dock bara 4 kvm2.

Synpunkter??

BirgitS
Hej och välkommen!

Något att tänka på: Om fönstren är gamla är det väl kallras framför dem och när man då tar bort radiatorerna under fönstren stoppas inte kallraset av dem längre och rummet kan kännas dragigare, särskilt om man ställer soffa eller fåtöljer framför fönstren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.