Hej!

Har en planlösning som ser ut så här

| H |
| A |__
L __ KÖK
| L | | |
| _
_RUM
V-
RUM

(var svårt att rita, kontentan är att spontant känns det som att i vart fall hall, v-rum och rum bör ha samma golv)

Idag är det gammal 3-stav ekparkett blank lack i v-rum. 2-stav fanérgolv i hall. Plastmatta i kök. Samt ett nylagt 3-stav mattlackat ekparkett i Rum.

Hallen och vardagsrummet stör man sig inte jättemycket på eftersom det är samma glans och ålder. Däremot stör man (jag) mig mer på det blanka gulnade v-rummet och det matta golvet i Rum. Samt då ytterligare ett golv i köket som vi tänkte byta ut.

Min fundering är då att slipa om parketten i vardagsrummet och lacka golvet matt. Är det någon som vet upplevd skillnad på matt och halvmatt? Jag behöver så att säga inte ha mer matt än nödvändigt. Räcker det med halvmatt eller ser det märkligt ut mot omkringliggande golv då?

För slipar jag om golvet i vardagsrummet får jag ju även byta golvet i hallen till ett mattlackat.

Det är ju trösklar mellan rummen men någon som vet om det ändå kan upplevas som helt olika golv om jag lägger nya matta golv jämte ett nyslipat matt golv?

Annars är ju förslaget att byta ut den nylagda parketten i "Rum" och lägga antingen
1) ett blank-lackat i stället eller att
2) lägga samma golv i Rum, kök och hall. Och i så fall strunta i att slipa om golvet i vardagsrummet. Men på grund av höjdproblem i köket får det iså fall bli laminat vilket känns sådär kul...

Och det nylagda golvet i Rum som redan ligger där får man ju kasta...

Hur hade ni gjort? Slipat om vardagsrummet till matt (alt halvmatt), lagt nytt matt golv i hallen och hoppats att nyanserna stämmer hyfsat överens?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.