Golv
barricuba: När man rullar ut byggmax fuktisolermatta istället för platon får man om jag fattat det rätt en matta som bygger 8mm ist för 6mm. Då funkar ju inte isolas fogband om man ska köra ventilerat då den är 6mm och man måste hitta en alternativ produkt. Byggmax säljer ingen... jag har hittat drevband som expanderar till 15mm. Det är skum så det lyfter inte mattan. Tror ni att det kommer
Stuff: Är det bara långa raka snitt och inte en massa krumelurer så brukar det funka fint med en vass fintandad fogsvans
magnetens: Är det ett furugolv så kommer det att gula en hel del och inte förbli lika ljust som nu när det är nyslipat. För att förhindra att det gulnar kan man luta det sen kan du välja antingen att såpskura eller att olja det. Ett skurat golv är absolut skönast att gå barfota på! Olja tar bort en del av den sköna känslan men anses lite mer lättskött. (Lack tar bort all den sköna barfota
Autodidak1: Deras läggningsinstruktioner och filmer på Youtube visar HUR dom vill att det läggs. Dom skriver inget om hur dom INTE vill att det läggs. Fräsning och förstärkning är ett vanligt, vedertaget sätt, men inte något som jag sett Uponor skriva om någonstans. [citat]
Dracula: Jag har 3 st "golv-övergångar" där jag vill sätta en list. Jag bor i en hyfsat liten lägenhet där golven ligger ganska nära varandra. 1) Mellan sov o vardagsrum möter två olika ek-golv varandra i olika höjd, nivåskillnad ca 16mm. Jag har mkt noga kollat marknadens alla lister/produkter o det som passar mig o golvet bäst är en aningen vinklad aluminium-list. (Nivåskillnaden går i
michfris: Jag har i dagarna gjort det du står inför. Vi har ett plankgolv i vardagsrummet som är gammalt, slitet och vågigt a la 1927. Jag ville behålla den gamla, rustika, vågiga känslan och målade rätt över. Bara tvättade av ordentligt och lät det torka. Tre strykningar senare är jag mer än nöjd, släpper det i framtiden bryter jag upp det och lägger parkett. Men golvet innan såg för
Robinystad: De blev eps ändå. Funderade på o gjuta men tyvärr så kör inte betongbilarna på helgen.
Jörgen Ö: En liten grop på ett par mm har ingen betydelse oavsett om det är ett badrum eller som i detta fall en wc. Limmet och folien tar upp dom små avikelserna, självklart under förutsättning att det inte är överrallt! Är golvet innan flytspackling tätat så är det sällan det blir några konstigheter med gropar öht. Troligen ngn luftblåsa i spacklet....
erix0n: Tack. Nu blir det klinker i Klk + hall, köket lämnar vi tillsvidare (= skjuter på problemet till köksrenoveringen) :)
yonna: Jag köpte en trasig afghan-matta på loppis för 30 kr. Klippte den i passande mått för dotterns hall. Sicksackade kanterna på maskin. Dottern har 3 småbarn med barnvagn som körs in i lägenheten dagligen. Stövlar, dojor och allt annat som småttingarna hamnar också i hallen. Eftersom jag livnär mig på renovering av handknutna mattor kan detta inlägg betraktas som väldigt oseriöst
mattie_river: Tack för rådet. Tänker lite såhär... Det är plattorna i mitten och tre rader smala runt som behöver bli bra. Väggarna är så jäkla sneda, vinda och dessutom är rummet ordentligt oregelbundet så sista knäckta "passbiten" mot vägg får bli lite som den blir...
mexitegel: Är inte besiktningsmannens roll att avgöra huruvida något är korrekt utfört eller inte? Är det vanligt att de även anmärker på kostnader? Det har jag inte hört talas om tidigare?
Ulric: Man kan vara helt säker på att ju modernare golvet känns just nu, desto mer ute kommer det att vara om tio år.
yonna: Jag har lagt in riktigt grangolv (26 mm) i min övervåning och trappa och ät mycket nöjd efter 10 år. Det är ljust. Skulle haft det i bottenvåningen också men eftersom jag har hund/hundar som springer ut och in (bor på landet) har jag där rått betonggolv. Granen är lättskött och tvättas oftast med bara rent vatten - ett par ggr året använder jag såpa (för ofta mörkar golvet).
bossespecial: Jag håller på med samma typ av projekt och har valt att ventilera platonmattan för att kunna få bort eventuell fukt och lukt under platonmattan. Jag har däremot inga radonproblem vilket annars kanske påverkar hur man bör ventilera.
glinton: Tack för svar. Är säkert till avloppet. Vad tror ni om brunnen, går den att gjuta igen? Hur kan man gå tillväga för att göra det?
camaro1969: jag hade nog skruvat en så stor regel som fått plats, minst 195mm på vardera sida om stocken. sedan ännu en till regel centrerat i facket som blir, då får man lite tätare än cc300. samt kortlat rejält. sedan skruvlimmad golvspån gör att man kan räkna upp regelns höjd med spånets höjd vilket gör det ännu bättre. en bekant gjorde så på ett golv som sviktade rejält, det vart
tommywedell: Har exakt samma fenomen på vårat nya golv, med antracit-grå Kiilto-fog. Den blev alldeles för ljus, och kiilto säger att det beror på för tidig och blöt avtorkning. Inget svar om vad man ska göra åt det. Skrapa ur säger dom. (13 kvadrat golv) Suck. Finns ju nån fogfärgning, men vet inte vad det ger. Dessutom nån syrabehandling. Nån som har lyckats få till det bra??
Viktorn: Tack för svar! Va lite osäker på att flyta eftersom jag inte ville prima betongen så köpte två säckar finbetong och det blev kanon! Nu är det bara att hoppas att klinkerläggningen blir lika bra 😉
Linda_83: Just nu ligger det plastmatta och massonit, misstänker att ett gammaltplankgolv ligger under det. Vet inte vilket skick det är i. Huset är gammalt och misstänker att orginalgolvet inte är i det bästa skick eftersom den delen av huset är omgjord i många omgångar.
Lingo79: Hej! Vi har precis köpt ett hus och fått erbjudande om att köpa ett litauiskt parkettgolv "landero" - är det någon som har erfarenhet av golvet eller av litauisk parkett? http://www.landero.eu Tack för era kommentarer!
Ragnar_AT: Bara 90-tåls trestav i mitt fall. Originalgolv var i mycket dåligare skick än vad du hittade. Jag ville lägga nytt furugolv men vännensom hyrde lägenheten föredrog en snabb och billig lösning, därför blev det laminat på de gamla spånskivorna.
Robert N: OK tack för tipsen - skall ta en titt på denna!
Jored: Kanske bättre med lackfärg, det har jag också kvar av 😉
Timm: Får väl hoppas att flytspacklet blir att sitta kvar för nu är även klinkersen lagd 😀
ItWasntMe: normalt gäller detta när det är tillskjutande fukt under platta. jord,platta,plastfolie,foam/lummpapp,nytt trägolv.
blygarn: Hej! Det låter Exakt som vår källare! Jag skickade in ett prov på matta, pappen och svarta limmet. Ingen asbest så det är väl bara att gå loss med slipen. Har en lite skum lukt och jag tycker det är pappen som luktar. För säkerhetsskull får man väl andas med måtta. När det är rent tänkte jag lägga en ny heltäckningsmatta på betongen som jag hört man kan göra! Hur gjorde ni?
raveper: När jag tänker efter så var det nog några kvm av kärhrs som jag la i garderoben.