5 870 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Golvspån på trägolv?
Hej!
Har ett trägolv i vardagsrummet som liksom fjädrar litegrann på sina ställen. Tror att det är en kombination av lite klena bjälkar under golvet och lite klena golvbrädor. Vet inte exat hurdet ser ut faktiskt.. sen finns det lite nivåskillnader på sina ställen. Inte några större så, men vid en vägg finns en liten upphöjning i trägolvet.
Min fundering är: kan man lägga golvspån flytande rakt på trägolvet, och sedan lägga klickgolv? Tar golvspånet upp ojämnheter och sviktningar i trägolvet så man får ett stabilare golv?
Har ett trägolv i vardagsrummet som liksom fjädrar litegrann på sina ställen. Tror att det är en kombination av lite klena bjälkar under golvet och lite klena golvbrädor. Vet inte exat hurdet ser ut faktiskt.. sen finns det lite nivåskillnader på sina ställen. Inte några större så, men vid en vägg finns en liten upphöjning i trägolvet.
Min fundering är: kan man lägga golvspån flytande rakt på trägolvet, och sedan lägga klickgolv? Tar golvspånet upp ojämnheter och sviktningar i trägolvet så man får ett stabilare golv?
Om det är rätt eller fel men jag la golvspån på det gamla plankgolvet.
Jag skruvade mitt och det är stabilt och allt knarr är borta.
Det jag ångrar lite är att jag skulle lagt under med masonit där det gamla golvet satt sig men det är för sent nu...
Jag skruvade mitt och det är stabilt och allt knarr är borta.
Det jag ångrar lite är att jag skulle lagt under med masonit där det gamla golvet satt sig men det är för sent nu...
Du menar där det buktade lite? För att jämna ut det mer?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om problemet är att golvbjälkarna är underdimensionerade (mest sannolikt) bör spånskivorna skruvlimmas direkt på bjälkarna för att ge effekt. De fungerar då dels som en förhöjning av bjälkarna, vilket ger bättre böjmotstånd, dels hjälper de till att fördela lasterna på angränsande bjälkar. Om problemet istället är att det är golvbrädorna som är för klena (mindre sannolikt) vilket skulle kunna vara fallet om c/c avståndet mellan bjälkarna är stort är bästa lösningen antingen att byta ut dem mot grövre brädor eller att skruvlimma spånskiva på golvbjälkarna och sedan lägga tillbaka golvbrädorna ovanpå.
justusandersson skrev:Om problemet är att golvbjälkarna är underdimensionerade (mest sannolikt) bör spånskivorna skruvlimmas direkt på bjälkarna för att ge effekt. De fungerar då dels som en förhöjning av bjälkarna, vilket ger bättre böjmotstånd, dels hjälper de till att fördela lasterna på angränsande bjälkar. Om problemet istället är att det är golvbrädorna som är för klena (mindre sannolikt) vilket skulle kunna vara fallet om c/c avståndet mellan bjälkarna är stort är bästa lösningen antingen att byta ut dem mot grövre brädor eller att skruvlimma spånskiva på golvbjälkarna och sedan lägga tillbaka golvbrädorna ovanpå.
Jag tror att bjälkarna under golvet är lite för klena. Men även att golvbrädorna är kanske nån mm för tunna egentligen. Vill helst slippa riva upp golvet. Skulle ett flytande 6mm gipsgolv ovanpå göra nån skillnad?
Ett flytande golv gör inte så mycket för stabiliteten. Och är golvet under inte plant så kommer det flytande golvet ligga i "luften" Vill man stabilisera måste man skruva ihop och även limma för att slippa gnissel.
Det är ganska så mycket jobb med att lägga om ett golv, så att göra det ordentligt på en gång brukar inte innebära så väldigt mycket extra jobb. Jag tror som justusandersson spånskiva limmade på reglarna blir det bästa, och när man brutit upp golvet så lägger man in extra bjälkar mellan och lägger ordentligt med kortlingar.
Det är ganska så mycket jobb med att lägga om ett golv, så att göra det ordentligt på en gång brukar inte innebära så väldigt mycket extra jobb. Jag tror som justusandersson spånskiva limmade på reglarna blir det bästa, och när man brutit upp golvet så lägger man in extra bjälkar mellan och lägger ordentligt med kortlingar.
Jo jag vet att det är det bästa att göra.. fasen att man aldrig kan bli rekomenderad att ta genvägen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag instämmer helt med Krillew.
Klicka här för att svara