Hola!

Kommer under sommaren att gjuta ett samverkansbjälklag, dvs, PEVA 45 med överliggande betong. Källaren är A-tempererad som entréplanet.

Konstruktionen innebär att betongen bara kan torka uppåt. Jag planerar inte lägga golven på mer än ett år från det att bjälklaget är gjutet och i och med det så kan man väl anse att betongen är uttorkad så den är i balans. Det finns även golvvärme ingjuten och isolering under själva plåten (ovan undertaket) för att rikta värmen uppåt.

Hur lägger jag fiskbensparkett på detta? Trä mot betong är ju tvärfel enligt allt jag lärt mig i skolan, men ändå: betongen kommer ju alltid bära mer fukt än luften och därmed kan jag ju inte lägga plastfolie på ovansidan för mögelrisken. Dessutom ska ju fiskbensparkett spikas/fästas.

I mitt huvud tänker jag såhär: att jag limmar parketten direkt på betongen med bygglim. I och med att bjälklaget har samma temperatur året runt, så borde det också innehålla samma mängd vatten + - 10%. Det kan efter golvet är lagt torka långsamt genom träet. Jag slipper dessutom spika, vilket skulle inneburit att jag fått lägga 18mm plywood under och med det höjt hela golvet med 34mm.

Vet nån? Finns det någon fackman på området, huserande inne på forumet?

MVH/PP

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.