A
Alexander Moser: Tänkte bara uppdatera hur vi löste detta. Vi justerade trägolvet och mätta med vattenpass hur fallet såg ut och vi primade och flytspacklade över de värsta ojämnheterna mellan golven, resultatet blev suveränt. Har gått på det snart ett år och det ser utmärkt ut! Vi lade EPS-cement för att fylla ut hålen.. [bild] Sedan flytspacklades ojämnheterna i golven.. [bild] Golvläggning,
5 svar · 6,1k läst
·
K
Kakel Jonas: Hej.. Finns färg för att måla på betong / Spackel. Men de finns andraaspekter som kommer in som, är de träbjälklag under? Finns Tillskjutande fukt? Det går att få ett spacklat trägolv att hålla om man gör det rätt och att ytan inte är för stor.. Risk finns alltid dock för sprickbildning, Hänger mycket på underarbetet på hur de kommer att hålla. primer, armering, tjocklek
1 svar · 1,7k läst
Ö
öringen: [citat] Nä, det är frågan. Men jag lämnar 1cm för säkerhets skull...
7 svar · 1,3k läst
D
DrGreenbaum: Om du skruvar behövs det som avjämning av underlaget och som skydd mot stegljud för din granne under.
10 svar · 5,4k läst
M
maverik: [bild] [bild] [bild] Nu är då till sist sista lagret lagt, återstår att vänta ett gäng år och se om det funkar.. Från jordbotten blev det alltså: Makadam 12cm eps-cement 2cm flytspackel Ångspärr 3cm cellplast (eps-cement där det var lite ojämnt) Reclectaplattor med t2 röd Provent-foam som ska cirkulera lite luft när man går på det. Enstavs norrlandsfuru-golv från Berg & Berg.
16 svar · 4,0k läst
·
E
evoline: Hej, Kan man använda det gamla underlaget eller behöver man lägga nytt? Tack på förhand
5 svar · 949 läst
D
DrGreenbaum: Ett elastiskt parkettlim borde gå rätt bra här. Bona r848 har jag själv använt när jag limmat massivt golv på betongplatta. Vet att sikabond har några passande lim också. Garanterat lägsta bygghöjden. Annars kommer du behövas ett avjämnade underlag först. Typ airolen eller liknade,
10 svar · 1,2k läst
·
C
Christer49: Vi har Esta ekparkett i hall och kök. Fin färg och inga kvistar. Känns inte hårt att gå på. Vi har inte haft det så länge än men har hund och inga märken syns. Känner oss mycket nöjd med det. Golvet är lagt av M2 i Uppsala. Christer
1 svar · 5,4k läst
M
mattie_river: Ursäkta... Tvärtom.. Mer vatten till golvfog än väggfog enl Bostik... Jag som kommer ihåg lite fel...
6 svar · 6,9k läst
M
märklin: [citat] Går inte. Men ska tänka på kapa. Blir mkt arbete med det
4 svar · 2,1k läst
L
largab: Jag rev bort alla spånskivor. Skruvade lister på insidorna av reglarna och försänkte (limma/skruvade) tillsågade golvspånbitar ned mellan reglarna. Därefter flytspackel ovanpå. Kunde på detta sätt hålla ner golvytan avsevärt. Har gjort så på 2 toaletter och en hall. Kunde lägga klinkers med samma ytnivå som intilliggande parkett.
2 svar · 4,8k läst
·
A
Allmänobildad: Ska man måla trägolv gäller det att välja en färg som är gjord för ändamålet, med tanke på att trä sväller och krymper med årstiderna och varierande luftfuktighet. Det gör inte betong, som "vanlig" golvfärg troligtvis är tänkt att målas på.
6 svar · 8,2k läst
F
funkis_jackson: Hej, Har än inte slitit loss sockeln. Är ju tyvärr inte jag som bestämmer i det läget och hyresvärden är något seg. Det jag dock noterade är att igår slutade draget vid just det stället, och med det försvann lukten. Jag är mest konfunderad att det luktar och drar från just ett ställe, trots att hela sockeln är ventilerad. Kan det av någon anledning bli drag intermittent, på just
2 svar · 3,4k läst
S
Stefan1972: Låt det vara annars, sånt där ser man bara när man snickrar......om ett par månader lägger du tankarna på annat.
5 svar · 8,5k läst
·
N
newkidintown: Tack, det ser inte bra ut om man bara fortsätter med likadana lister som är runt om trappen?
2 svar · 4,2k läst
·
R
Robin123: Tack för bilderna. Ditt vidhållande väger tungt..👍
7 svar · 1,6k läst
·
Nikke_
Nikke_: Hej! Jag har byggt en bastu i ett utehus som nu är på sluttampen. Nu vill jag ha ett rum i anslutning till denna, som helt enkelt ska fungera som häng med polarna i samband med bastubad. Då till min fråga, hur ska jag ENKLAST lägga golv på nuvarande betongplatta i garaget där rummet ska vara? Tanken är ett isolerat rum där kanske någon soffa, bar och tv ska rymmas. Vad kan man lägga
0 svar · 2,6k läst
S
Slaxhman: [citat] Ajdå , nu var det deras ask-parkett jag sneglade på. Eftersom jag skall lägga 45kvm skadar det inte om det är smidigt att jobba med. Någon annan som har erfarenhet från att lägga Berg och Berg golv??
5 svar · 6,7k läst
M
McStewart: Vissa bruka avråda från att ha blanka sten eller klinkersgolv i badrum för att det blir halt. Själva har jag stora, blanka klinkersplattor och, ja, det blir lite halare. Fast inte så att det är farligt. Fast ungarna har "halkat på arslet" ett par gånger. Men de lär sig :) Men det kan vara värt att ha i åtanke...
2 svar · 4,2k läst
L
largab: Jag skulle täcka stengolvet (förmodar att det är stabilt) med byggplast. Tejpa upp runt alla kanter. Sedan fiberflytspackla en kaka ovan det. 10-15mm kanske. Styvheten finns i stengolvet under. Borde gå att lägga klinker på direkt ovanpå. Vikten av klinkersen gör att det ligger helt still.
5 svar · 2,2k läst
L
Lars48: Tycker fortfarande att det är nåt fel på golvläggning. Om springan beror på tunga saker som håller fast golvet vid vissa område då skulle det vara synbart vid köksön eller kylen. Intill de ska uppstå glipor i golvet. Så är det inte i det här fallet. Jag la holv åå 90 kvadrat öppen planlösning med köksö i ek, matbord med granitskiva som är väldigt tungt och piano. Inga såna
9 svar · 3,5k läst
·
A
Atom: Det spelar ingen roll hur du gör i köket. I badrummet är det viktigare... I köket kan du hugga upp klinkers och lägga nya istället. Eller bara rengöra och lägga nya. Klinkers leder värmen bra. Laminat, mindre bra. Det kommer att märkas. Gör precis som det passar dig. Värmeförlusten blir bara lite större. Dock kommer golvet kännas mycket svalare än med sten. Lägger du sten
1 svar · 696 läst
michfris
michfris: Nu är det här inte mina bilder men dessa beskriver ju ganska bra [bild] [bild] Låter ändå som att du har koll på det, 300 djupt, 200 iso/pordrän (som är kappillärbrytande) och 100 med betong. Nu vill inte jag vara den som är den men jag hade dessutom skaffat 5150 eller 6150 armeringsnät och najat golvvärme rören på det.
1 svar · 4,9k läst
·
B
Britta Wikholm: Tack för svar! Det är Osmo hårdvaxolja så den är olösnongsbar tyvärr! Någon annan som har något tips?
2 svar · 5,9k läst
G
Gogga: Som Chaly säger, börja på väggen där dörrarna är, OM du har foder att gå under, har du inte det så börja på fönsterväggen. Mvh golvläggaren
10 svar · 1,9k läst
·
E
SBH: det ena är märkes den andra är budget men borde funka lika bra. personligen gillar jag slagkloss med handtag. dessa köper jag ut när personal saknar http://www.kahrs.com/sv-SE/konsument/golv/tillbehor/Laggningsmaterial1/golvlaggarjarn-pro/ http://www.kahrs.com/sv-SE/konsument/golv/tillbehor/Laggningsmaterial1/slagklots-plast-pro-tg1/ distans klossar avänder klyft virke eller clasohlsons
10 svar · 7,6k läst
S
spaxx: Knepig fråga? :)
1 svar · 1,7k läst
A
andersjohansson84: Ja dom har.. Men dom är för dyra. Skulle bli över 5000kr.
2 svar · 1,5k läst
Peter2400
Peter2400: Greverif, såg den här bandet på Hornbach igår tyckte det såg vettigt ut, [bild]
17 svar · 8,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.