Golv
Stefan N: Det är ju inte så lätt att skada ett klinkersgolv. Börja med en petroliumbaserad avfettning och sen varmt vatten.
betula: Hyr en golvslip på bygghandel, typ jättebandslip och en mindre med rondell för att komma åt kanterna. 20 kvm slipar du på några timmar med rätt utrustning.
Eryl: Tack för svar, tänkte också att det kanske bara rasar mer om jag bilar, ska fixa lite mindre stenar och göra som du sa. Tack igen..
fredrik.johansson: Det beror nog på vilka krav du har och vad det är för mönster. Är det kvadratiska plattor och du lyckas hitta rätt färg kan det kanske gå, men ett trämönster med vanliga laminatskivor kommer det definitivt att synas eftersom du får en väl synlig skarv. Den går ju inte att klicka ihop. Ett nytt laminatgolv är varken dyrt eller svårt att lägga om det är ett mindre rum.
Filip Joneus: Kan inte känna att det drar något speciellt, men lite på ett ställe. Ska täta det och se om man får tag på en sån mätare. Fasiken, man skulle ju tätat innan man la nytt...haha
danielswe: Tackar för svaret. Kan inte se att det blivit några fuktskador. Idag så börjar golvet 7cm från ytterväggen. Hur kan man göra för att minska risk för fukt? Fungerar det om jag viker foliet som ligger mellan cellplasten och betongen över spånskivekanten och sedan fortsätta med foliet på den uppreglade väggen. Tänkte sätta underliggaren på spånskiva. Så att väggen inte får
michfris: Rent spontant skulle jag säga nej, mest för att varje företag vill sälja mer av sina egna produkter. Om du finner någon bild på noten så kan du ju jämföra. Enklast är att ringa/maila kundsupport på något av bolagen och fråga.
FreddanKba: [citat] Har undersökt vidare och sågat upp en liten ruta i golvet och konstaterat att plastmattan i köket ligger limmad på vad som ser ut att vara 22 mm golvspån vilken ligger direkt mot bjälklaget. Intilliggande parkett i matsalen är en skiva på ett par mm vilken sitter på en massiv träbit som i sin tur då ligger direkt mot bjälklaget under. Efter att ha gått igenom projektplanen
ahsiren: Hej alla igen och tack för svaren. Det var betongen under som var problemet, cellplastens tjocklek skiljde maximalt ett par millimeter. Och det slutade med att jag mätte med laserpass och jämnade ut genom att pussla med cellplastskivor av olika tjocklek och sen jämna ut det sista med lumppapp. Om man går runt och verkligen lyssnar och känner kan man med möda höra lite minimalt knarr på
f91jsw: Vi har ca 50 kvm 3-stav ekparkett Barlinek från Byggmax lagt åren 2007-2010. Den har mycket bra kvalitet, bättre sortering av ekstavarna än standardparketten hos de svenska tillverkarna (helt kvistfri) och fin passning. I samband med utbyggnad i år skulle vi lägga mer parkett och jag åkte till Byggmax. Tyvärr har kvaliteten hos Barlinek försämrats avsevärt, i alla fall de golv Byggmax
michfris: Instämmer med NetNut. Och medans du jämför, se efter och skilja på bredden samt "tjockleken" på slitskiktet. Ofta är det så att de billigare alternativen är tunnare och lämpar sig för runt två slipningar, när du får ytterligare en till slipning på det finare golvet. Ytterligare en slipning med det finare golvet ger ju att ni kan ha golvet ett tag till efter sista slipningen. I kök
Jörgen Ö: Absolut inte fogskum, risken är för stor att dels få för mycket ,då får du en bula istället, plus att du med fogskummet limmar fast parketten. Inte bra. Om du måste åtgärda det så får du nog plocka upp golvet och fylla ut med lämpligt material under.
Sutteräng: [citat] Lutar att jag kommer göra på ditt sätt. Kör 70 mm isolering och Nivellreglar på hela området som ska åtgärdas och tänker lägga spårade golvskivor med golvvärmeslingor för att kunna köra golvvärme när jag väl bytt till vattenburen värme. Det blir klinker i hela hallen och trappdelen. Då det inte tycks vara något direkt fuktproblem den lilla del jag rivit än så länge
Jonatan79: Tror inte det är fysiskt möjligt att det skulle kunna hända så ja lite nojjig kanske ;)
Arne999: Läst runt och hittar ju inte "min" variant. JAg har precis gjutit en liten platta i hallen (3kvm) 8-10 cm tjock isolerat med 10-13mm cellplast under På denna tänkte jag nu limma på plattor för att lägga i (komfort)golvvärme Syftet med det är att det är smidigt att lägga i spåren samt att man får några mm extra isolering Ovan detta kan man flyta eller tom sätta klikerplattorna direkt
Daniel_82: Tycker jag känner igen golvet och låsningen. Påminner väldigt mycket om golvet vi la i min mors gamla lägenhet. Det köpte vi på Hornbach men har inte kvar namn eller vet om de har kvar de. Försökte kolla på nätet men de suger när det gäller ha varor på nätet så man kan kolla hemifrån. Vet inte om det är till någon hjälp men tänkte lika bra nämna det.
Åsa Lund: Golvet är av gran men tänkt som ett undergolv. Håller inte så hög klass för ljud. Lägg 13 mm plywood på låga stället och sedan parkett eller vad du vill över hela efteråt.
haavard: [citat] Måste kolla NU i så fall. I morgon kan det vara för sent.
andhul: Hej! Sitter här o tänker som du... hur gick det för dig?
Stefan N: Jag skulle ju tänka om både en och två gånger innan man börjar lägga laminat i en källare med okänt fuktinnehåll.
ixob: [citat] Skönt att höra att ni ni är nöjda och att det är slitstarkt samt att det inte släppt. Hur var golvet att lägga? Har du möjlighet att skicka lite bilder på golvet? Finns knappt några bilder på detta golv någonstans, speciellt bilder när det är lagt i ett rum.
Husvagnsthord: Länk till den andra tråden https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/272926-den-obeslutsammes-undran-gips-ovan-golvvarme.html
Linda_83: Tyvärr tillbringar jag många timmar där, har 5 barn. Är även den ingången alla använder när de går in. De kanske säljer tofflor pallvis 😜 Tack
a_aronsson: Byggde garage förra året. Väldigt nöjd förutom golvet som inte riktigt lutar åt rätt håll. Alternativen som jag ser det är att slipa det (har gjort det för att få lutningen lite bättre redan, men vi gjorde det själva och det blev inte riktigt bra). Men annars funderar jag på sånt epoxygolv, som ibland finns i duschrum på badhus och vi har det som golv i tvättdelen av garaget på
arneri68: Jag skulle gå på förslag 1 eller 3. Flytande fladdergolv är inte roliga. Ett massivt tjockt trägolv genererar större krafter när det slår sig och kan lyfta möbler om det vill sig illa.