Mitt nöt, tänkte jag skulle vara smart att lägga in nya parkettgolvet Tarkett plankgolv i vardagsrummet så det fick torka i 72 h före läggning. Tar dessutom ur det ur förpackningen för att det inte ska vara nån fukt kvar.

Läser nu i efterhand att det ska ligga kvar i förpackningen tills man lägger. Kommer ha golvvärme under, men den kommer inte startas förrän om sex veckor.

Ska jag gå och hänga mig eller går det att använda ändå? :confused:

Tacksam för snabbt svar!

En anledning till varför man ska ha kvar brädorna i sin förpackning antar jag är så att de inte ska slå sig och bli svåra att montera. Har du tagit ur allt så kanske det är bra att på något vis förhindra att brädorna slår sig genom att antingen bunta ihop dem på något vis, lägga tyngd på eller något liknande. Att man ska vänta är ju för att brädorna ska få en jämn fukthalt och anpassa sig till rummet och jag vet inte hur mycket det hjälper att ha kvar brädorna i förpackningen av den anledningen. Det är nog inga problem att använda golvet så länge du kan hålla brädorna raka :)

De ligger i högar om sex och sex, fyra sexpack i varje trave, fortfarande ihopbuntade, och kommer börja läggas om fyra dagar. Då kanske de översta plankorna slår sig och man får använda de undre.

Hoppas verkligen att jag inte gjort bort mig, det är 80m2. :banghead:

Min rekommendation skulle vara att vänd översta plankan varje dag, fukt går in och ut lättare på översidan och är du rättvis med båda sidor så kroknar det mindre.

Protte

Ok, jag gör detta för säkerhets skull. (gillar din underline, känner mig träffad) :rolleyes:

Ringde Tarketts kundtjänst och frågade och det skulle nog inte vara några problem så länge de ligger i det rum de ska läggas och i rumstemperatur. Puh :screwy:

Såhär några månader senare har det inte varit några problem alls, inga sprickor i och inga springor mellan bräderna. :thumbup:

• Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.