Golv
henkop: Kan du inte isolera ordentligt, nu pratar vi 250mm, helst 300mm Eps så försvinner värmen ut marken istället för upp i huset. Så, om du verkligen vill ha golvvärme i ditt kök plocka bort köket, bila bort betongen, lägg eps skivor, flyt in rören med avjämningsmassa eller liknande. Alt.2 Plocka bort köket, lägg först en eps skiva på ca 200mm och därefter en spårad eps på 50mm,
NetNut: Ditt golv ser ut att vara i något sämre skick än mig, men jag tycker ändå det är rätt att göra vid det även om det är rätt mycket jobb. Förutom parkettlim och parkettlack så är det inga extra kostnader. Normalt sett så ska det inte svikta särskilt mycket, kan ju bero på bredden mellan reglarna.
GustavB: Har kollat och EPS kan nog fungera och sedan flyt uppe på det. Men hur mycket av flis och spån bör bort när man gjuter med EPS? Självklart hade ju allt vart att föredra men vill inte börja dammsuga då mycket leca kommer åka med...
Åsa Lund: Det där är gran. Troligen så kallad råspont som är tänkt som undergolv. Slipat och lackat. Du kan nog räkna med några månaders torktid på ett lackat golv innan du får glipor. Fråga i färgaffären vilken pigmentering du ska ha på lacket för att få det att se gammalt och gulnat ut.
Ropia: Håll lite koll på årtalen bara. Det kan vara asbest i vissa svartlim från 60-70tal. en analys kan lugna innan man går på med stor-slipen.
useless: Ja, jag gjorde samma sak för en månad sen. Jag hade sån 'tur' så sockeln var en dryg cm lägre än utrymmet redan så jag behövde aldrig kapa den. Annars är det ju bara att dra av den nån cm i överkant - Den kanten syns ju inte om man inte ligger på golvet, så det är inte så noga att det är helt spikrakt. - Lossa sockeln - Lägg golvet mot benen - Sätt tillbaks sockeln. Man kan ju
Music Man: Bara att reklamera, håll koll på fogningen, om det är dåligt fix dvs luft under så kommer garanterat fogen att släppa på de klinkersplattor som har dåligt underlag pga att de sviktar.
SBH: [citat] kan vara mera sprickor i en skb än "vanlig" betong
rajjee: Källan var spånskivan för när vi tog bort den sluta det knarra :) det är i ett sovrum så inga rör eller så den la emot:)
Agrik: Golv ej godkänt ens av tillverkaren - dom va nere o kollade på golvet, fick tillbaka mina pengar. Så ska det inte se ut
No1_CousCous: är det ingen som vet något? tankar eller funderingar uppskattas väldigt mycket :)
NetNut: i flerbostadshus från 40-50 talet är det vanligt att det är betongbjälklag, sedan ligger det reglar och plankgolv ovanpå detta och byggmästarfyllning som är mellan 5-10 cm mellan reglarna. Detta gör stor skillnad ljudmässigt mellan våningarna.
Lars48: Jag gjorde ett armerat cement golv i badrummet som sviktade innan. Resultatet blev väldigt stabilt golv.
forsgren509: I vårat nybyggda hus är det ångspärr på betongen, och under ytterdörrana ligger det ju även syllpapp. Nu ska vi lägga en rad klinker på insidan närmast altandörren. Hur gör man bäst där med ångspärr och syllpapp? Ska jag skära av plasten både mot laminatgolvet i rummet och mot tröskeln? och sen lägga en silikonsträng mellan ångspärr och betong för att få det tätt där?
nypon: Eller om du vill ha ett rejält träningspass. :) Bila upp det gamla golvet Lägg isolering Gjut nytt med armeringsnät typ 10 cm btg.
Myhran: det blir ett vardagsrum o ev ett litet gäst/hobbyrum
Svaanberg: Ska kolla in Kährs, det är noga med vilken nyans golvet har med så det kan ju hända att dem har rätt för oss. Höjden är inget problem, jag tänker själv att mattan isolerar ner till grannen bättre och så lägger jag bara lumppappp på?
Lars48: Hej Första gången att impregnera golvet med Stenifix 50. Det blev väldigt fint MEN visa delar blev det förmycket av det goda och det har blivit fläckar av medlet. Hur tar man bort det ?
Avemo: Om du vågar göra ett försök så skulle det kunna gå med våtslippapper med kornstorlek 1200 och en slipkloss. Låt pappret ligga i blöt en stund och torka av ytan med en disktrasa. Sedan slipar du med lätt tryck på klossen och doppar den ofta i vatten. Torka även av med disktrasan med jämna mellanrum så att det inte blir för mycket vatten på golvet och du får bort slipdammet. Ytan
Demmpa: På balkonggolvet i bostadsrätten (som vi bodde i tidigare) la jag först bergoplattor, http://www.bergoflooring.com/sv/produkter/bergo-royal sedan la jag nålfiltsmatta ovanpå, likt den Janus82 länkade till. Dels blev det mjukare och dels varmare än med bara nålfiltsmattan. I källarförrådet har jag lagt bergoplattor under dörrmattan precis innanför källardörren just för att
harryerik: Har tänkt om lite, sätter klinkers runt brunn ett par kvadrat, då kan man få ett någorlunda tät lösning, kanske inte optimal, men inte ovanlig i isolerade källare. Ska lägga någon bild på det senare.
Fasse-tullinge: 300kPa verkar det vara (är XPS står det) https://www.isola.se/assets/pdfs/4845_platon-komfortskiva.pdf
nino: Bara att sätta upp en laser i rätt höjd så är det ganska enkelt att dra till i rätt höjd, sen ska det ju på 20cm flyt så perfekt behöver det inte vara
Jumos: Vi har både vitoljat och lackat det, jag tror inte att det är någon bra idé att använda det utan någon som helst behandling då det är helt rått trä som inte tål så mycket stryk och ingen väta.
Pollos: Jo, visst kan det få se lite nött ut, dock kanske inte stora repor överallt (jätte-hund). Men ja angående provisoriskt golv, det har du nog rätt i, får hoppas vi kommer fram till något snart i den här frågan. Känns som huvudet svämmar över av beslut :)
f91jsw: Jag tror det är risk att golvet separerar i dörröppningarna eftersom det är så korta bitar där golvet hänger ihop mellan rummen där. Jag skulle göra dilatationsfogar i dörröppningarna och täcka med diskreta tunna övergångslister i samma färg som golvet.