Byggahus.se

Laminatgolv från Rusta?

1. G
    Medlem Nivå 2
    Rusta säljer två limfria laminatgolv, Decco för 79 kr/m2 samt Fix-it för 59 kr/m2.
    Är det någon här som har lagt något av dessa och kan säga något om kvalitén?

2. M
    Medlem Nivå 6

Re: Laminatgolv från Rusta?

Jag lade Decco i Farsans gästrum. Förvånad över hur bra det gick. Inte sämre än något annat. Om jag själv skulle få för mig att lägga klickgolv, skulle jag välja något sådant. Men i mitt hus kommer det inte in. Tråkigt komplement till grangolven.

3. B
    Medlem Nivå 3

Jag säger det igen: Varning! laminat är hårt och kallt. Kräver mattor eller varma tofflor. Duger som "nödgolv" om ekonomin inte tillåter annat.

4. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Och jag säger det igen: Laminat är underbart med golvvärme. Varmt och skönt utan sprickor och rörelser på vintern och svalt och skönt på sommaren.
    Lättstädat och slitstarkt. Har man hund är det rena drömmen eftersom det inte blir märken av klorna.

• Laddar…
  5. B
    Medlem Nivå 3

Golvvärme höjer säkert komforten åtskilligt (har inte provat detta med laminat). Har man inte golvvärme är det i alla fall för hemskt med laminat (särskilt i kombination med kallras). Det har en slamrigt hård, tämligen livlös yta med fotograferat trämönster. Man får akta sig för att få sandkorn under möbeltassarna (vilket är lätt hänt) för då har man snart irreparabla repor. Laminat tål heller inte hög värme (varför man nu skulle utsätta golvet för det). Jag fick en ordentlig buckla under en gasspis. Enda fördelen jag kan se är att det går att få rätt låga kvm-priser om man inte köper dyra märken på fel ställe.

6. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Dagens lägsta-pris notering: 39.95 SEK/m² för ek "special" hos: http://www.byggmax.se/ ;)

7. B
    Medlem Nivå 3

Men det klapprar bra från klorna på den hårda ytan!

8. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Japp. Det klapprar ungefär lika bra som ett lackat ek- eller askgolv. Förutsatt att det är ett av de nya laminatgolven med gummiklädd undersida, annars låter det lite mer.

9. M
    Medlem Nivå 7

På Bauhaus sa försäljaren att det inte skiljer i kvalité på billiga laminatgolv. Inte förrän man köper de allra dyraste golven som har fast stegdämpare märker man skillnad, allt enligt försäljaren. (Det billagaste var jättelätt att lägga)

Vi har lagt i de små sovrummen som barnen har, samt i allrummet/hallen som är utanför. Det funkar bra, de golven är lite strävare än parkettgolven. Ungarna kan kuta runt utan att halka och slå sej...fast efter ett tag kör jag ut dom... ;)

/Ulle

10. F
    Medlem Nivå 4

Tycker Pergos nya "Natural Touch" känns underbart med sin matta yta. Faktiskt bättre än en del äkta, lackade trägolv som ser ut som plast. Tänkte lägga Natural i sovrummen...

11. S
    Medlem Nivå 1

Vi la in Fix-It golv från Rusta (59kr/km2) i förra veckan. Det lades i ett allrum på övervåningen. Det var första gången vi köpte golv, det tog tre timmar att lägga in i ett rum på 13 kvadratmeter. Det var inga problem! Vi är mycket nöjda!

12. B
    Medlem Nivå 1

det kanske är skilnad på vem som lägger golven då ;D

för Sanna_g (Sanna_G är min sambo) o Vårt golv finns det inga höjdskilnader visst man fick bonka ihopa dom. men vafan golv för 59:- vad kan man begära!! man får ju vad man betalar för!!! o ska man komma billigt undan så köper man ju rustas eller byggmax´s.. o sen om man sak ha dyrt golv då kan man ´ju lika bra köpa trägolv...

13. D
    Medlem Nivå 9

Ett alternativ om du inte har golvvärme:
    Köp B-kvalite på vanligt trägolv. Går att få för c:a 140 SEK + moms. Spackla kvisthål innan du slipar. Voila! ett snyggt, billigt riktigt trägolv.

mvh
    David

14. T
    Medlem Nivå 1

Hej

Vi har valt ASK i köket.hall & vardagsrum

hur står sig ASK ,,blev lite fundersam om tåligheten

efter jag snubblade in på golv sidan här :D

/TR

15. H
    Medlem Nivå 1

Visst gick det alldelles utmärkt att lägga Rustas laminat. Ok visserligen lade jag detta i min stora garderob om 5.5m2 men det blev hur bra som helst, utan nivå skillnader och annat ofog. Enda negativa var väl att jag fick "hamra" i lite extra men vad är det för problem egentligen om man ser till priset i fråga? Jag ser då inga. jag lade ut ca: 300:- svenska pistoler på detta.

Måste man prompt klaga så köp golv för tusentals kronor istället...

Skulle gärna visa er mitt snygga 3-stavs bok laminat men har tyvärr ingen digitalkamera så ni får väl helt enkelt tro mig bara.

/henco