Golv
taimanov: Jo, borde fungera. Alternativ att använda en ram av träreglar ovanpå platonmatta.
GoForIt: Hej! Jag tycker du ska vända dig till en byggnadsingenjör, som kan hjälpa dig med de beräkningar du behöver. Det är rejäla spännvidder med den punktlast du anger. Höga krav även på upplagsytan. Töreboda Limträ/Moelven är en av de största på just limträ. En hel del information på deras webbsida. Numera finns även en app för dimensioneringshjälp.
Jonatan79: Ek blir bäst tror jag , samma eller liknande den som ligger i hallen
Christian Tysklind: Tack för svar. Jag slipade om, testade att ha i vit snickerifärg i lacken och det blev bra 👍
BirgitS: Pricerunner listar ett antal ställen som säljer golvet så du kan ju gå igenom där och se vilka som har en riktig butik, men det är svårt för en riktigt butik att kunna ha ett pris som matchar en online-butik. http://www.pricerunner.se/cl/1304/Golv?search=berg+berg+saltholmen#sort=3
pebe292: Jaha, nu fick man sig en funderare. Ska lägga golv om ett par timmar, ett billigt Readyfix från JemoFix. Köpte även ett par tubar Clickguard eftersom det ska ligga i köket. På läggningsanvisningen så används faktiskt Clickguard, samtidigt så är där bilder på Hotell och Kontor i den rutan. Jaja, det skadar väl inte och rör sig bara om 10 kvm.
BirgitS: [citat] Har du funderat på att i stället lägga linoleum-plattor (Marmoleum click) eller något annat mer tåligt på golvet i stället? När barnen blivit större/stora kan man ju ta bort det och slipa golvet, då när det inte längre slits så mycket.
MagHam: Se helst till att du får så få linjerade skarvar som möjligt. Ett sätt är att såga ett par plank i olika längd alldeles i onödan för att få lite variation.
justusandersson: Virkeskvaliteten är avgörande för hur plankorna uppträder. Det gäller både hur tätvuxet det är och hur det är sågat. Bra golvvirke är tyvärr ganska dyrt. Att stugan inte är uppvärmd på vintern borde snarare fördröja den aktuella typen av problem. Möjligheterna att åtgärda detta beror på plankornas dimensioner och utförande (spont eller ej). Ibland kan man behöva komplettera
KnockOnWood: Något liknande detta lade vi i kök + matrum i vårt förra hus: [bild] Det blev mycket snyggt till våra furumöbler och ljusa tapeter. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/golv-och-kakel/golv/laminatgolv-mf4353-leon-slate-8mm Slate = skiffer ungefär. Detta är något liknande: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/golv-och-kakel/golv/laminatgolv-eu4010-palladio-m%C3%B6rk-7mm
Peter2400: Butiken är dock mycket bättre, i mitt tycke klart bästa bygghandeln och med bra prisnivå. Har prisgaranti mot hela sverige inklusive näthandlare.
Allinug: Nu lägger jag varannan rad med två brädor, så att det blir en skarv i mitten. Rad två växlar jag mellan två olika längder på bräda 1 och 3 och mittenbrädan är ju fullängd. Filosofin bakom detta är att ju fler brädor som får vara långa, desto bättre, samt att sprida ut skarvarna på rad två för att hoppas att det gör golvet starkare.:)
Jonatan79: Oj, minns faktiskt inte , tror syntet minns inte tillverkare mer än en av de större.
Nidhögg: Ok, då låter det som att jag är rätt ute iallafall, tack för hjälpen :)
r3tina: Uppdatering: Buildor.se verkar till slut gå med på att ersätta de defekta varorna. Så stort plus om det nu går genom!
SBH: går inte att göra någon riktig åldersbestämmande. lös och fast spont är heller ingen rikrig tidsriktning, för det har blandads i tidens gång
Peter2400: [citat] Låter som ett vettigt pris Det som gjorde att jag lyckades med vår flytspackling var nog att jag hade en bra medhjälpare som blandade fort och bra. Piggroller, spikskor och en distansraka är även det ett måste när man ska få på tunna lager jämnt. Lycka till!
evoline: Var i Ikea idag, Tundra vit som de hade var typ grått jämfört med det jag har hemma. Får nog byta ut alla golv så det likadant ut. Kanske blir det Tundra, fast i brun ekfärg.
Philosofen: [citat] Om du väljer att byta ut allt golv får du väldigt gärna skicka ett privat meddelande eller liknande. Jag kan definitvt tänka mig att köpa lite plankor av dig! Vet inte exakt hur många jag behöver, men det kan vi ju diskutera om det skulle bli aktuellt!
Rolle85: Är det inte denna du har? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/h%C3%B6gtryckstv%C3%A4tt-k%C3%A4rcher-k2-car?gclid=CjwKEAjw2qzHBRChloWxgoXDpyASJAB01Io0w6xYwDV4v4pkOlXmyznqxa0xVJR40vPMyJyDq6a6JhoCDGPw_wcB
kebab: Vilken temperatur kan en värmekabel uppnå när den fläskar på för fullt tro? Om den drar igång för att få upp golvet i tex 22 grader så kör den väl med "alla watt" till givaren slår ifrån.... Men jag har svårt att tro att själva kabeln på varmaste stället kan bli varmare än, säg kanske.... 50 grader?!
KnockOnWood: Vad finns under "parketten"? Det går kanske att skruva ner bräderna, så de ligger plant igen. Och så rullar du tillbaka mattan och glömmer det hela :) (Märkligt lagt golv för övrigt. Har det varit en vägg där förr?)
cashew75: Tack för tipset. Jag tror att det slutar med att vi tar dit en golvfirma och hör vad de kan erbjuda.
Anna_H: Foam kan på sin höjd användas för att kompensera nivåskillnad mot plastmatta, detta eftersom båda är mjuka.
Nancy Biäng: Jag satte belysningen under trappräcket i stället då den gick att dölja där.