Fel av Åke
Fel av Åke: Snyggt det blev! Grattis till ett bra resultat!:)
7 svar · 4,0k läst
·
O
olskar: [bild] Sådär är rören dragna,längs med golvet hela vägen sedan ut i garaget där de är kopplade till dusch i bastu m.m. Någon som har förslag på bättre lösning? Edit: kanske ska detta flyttas till vvs-forum i det här läget..
12 svar · 30,0k läst
·
Shakula
Shakula: Shabby Chic är väl populärt nu? :)
3 svar · 4,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Här är något åt det hållet, 1285X327X8mm. Bredd OK, men inte så långa. Jag undrar om det verkligen finns laminatgolv i den längden. https://www.bauhaus.se/laminatgolv-ek-palazzo-vitoljad-8456-k32.html#full-description https://www.bauhaus.se/laminatgolv-ek-granada-8572-k32.html#full-description Men ring runt och fråga!
3 svar · 6,3k läst
Carl Emilsson
Carl Emilsson: Rengjorde mattan gånger tusen.. Hjälpte tyvärr inte. Så fick börja riva ut allt. Det visade sig finnas en korkmatta som luktade pyton. Ut med den. Under den fanns där ett fint brädgolv, som tyvärr var förstört av cement. Så fick bli på med nytt golv. Kom över en uppsättning på Blocket. 500kr för 8kvm mörk parkett, som egentligen nytt kostade 1100kr per kvm. Han godtog mitt
3 svar · 3,4k läst
·
A
Allinug: Det är kanske så... men nu när jag sett hur ett mellanbjälklag ser ut så är jag väldigt glad för att jag inte är i byggbranschen. Balansera på golvreglar och samtidigt bära en skiva på 18 kg. Känns ju som att man skulle behöva väldigt mycket tur för att inte råka kliva fel och braka igenom taket. :eek: Men jag tänker att om jag nu lägger ytterligare ett golv på det befintliga
15 svar · 3,1k läst
·
useless
useless: Slangen ligger så lättåtkomlig så det enklaste är att kapa bort centimetern före och efter skadan och sätta dit en skarv.
12 svar · 5,6k läst
·
B
byggfokus: Säkerheten är viktig, det är ju inte bara jag utan familj och hantverkare som ska kunna gå på det tillfälliga golvet. Dessutom är jag rädd för att det kommer att ligga tillfälligt ganska länge, renoveringen är ett långsiktigt projekt. Så råspont 95 x 20 mm kan vara ett bra alternativ där jag helt öppnar upp det gamla golvet, behöver då inte tänka på att vara försiktig med
6 svar · 3,3k läst
·
A
Allmänobildad: https://ecrent.cramo.com/se-sv/category/4843/product/1204 En mattborttagare är vad ni behöver. Kolla med lokala uthyraren vad det kan kosta över helgen
1 svar · 1,3k läst
V
SBH: vad är det för undergolv? glipan är för att det skall kunna röra sig. normalt bara foam eller lumpapp på trägolv( beroende vad tillverkaren av golvet säger)
1 svar · 1,7k läst
Peter2400
Peter2400: Hej, Vi har precis lagt in 82m2 laminatgolv 19 meter i bredd och varierande längder. Har lagt golv förr och är inte särskilt orolig för problem, blir det för tight så får man ta fram sågen. Väldigt nöjda med vårt val av golv, https://www.byggmax.se/golv/laminatgolv/laminatgolv/laminatgolv-dynamic-p13789
1 svar · 4,8k läst
M
SBH: [citat] som att lägga ett nytt fabrikat. alltid lite problem. men det visste kund, tyckte det var okej med extra tid.
7 svar · 1,9k läst
H
Hawkishh: Hej, en fråga om hållfasthet och densitet på golvspånskivor. Uponor kan ej garantera att det blir tillräckligt starkt om jag fräser för 17mm slangar i befintligt 22mm golvspån tvärs bjälkarna. Har ej tillgång till ritningarna, är det troligt att bjälkarna ligger cc 300 eller 600 mm mellan under undervåning och övervåning? Hjältevadshus levererat 2015. Vad lägger ni ovanpå innan
115 svar · 117,2k läst
·
J
Jeans: Det ska alltså bara sänkas ned såhär även innanför dörren. (Detta är gnistskyddet framför vedspisen) [bild]
3 svar · 2,1k läst
·
anders07
anders07: Är det klickparkett kan det ligga något skräp eller spån i skarven och då går det aldrig ihop om du inte plockar upp hela golvet...
6 svar · 6,0k läst
·
A
Alexboje: Hej! Ska precis börja lägga ett massivt trägolv och tänkte skruva fast det på reglar av plywood då jag måste minimera höjden på golvet. Det är betonggolv under. Nu slog det mig att man kanske behöver fästa reglarna på något vis? Kommer det hålla sig på plats eller behöver jag limma/borra fast plywoodreglarna i betonggolvet innan jag börjar skruva i golvbrädorna? Tacksam för
0 svar · 1,7k läst
J
jacoblo33: Tack! Ska göra det. Ville mest lära mig lite mer innan jag tog diskussionen :-)
5 svar · 4,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Låter som en bra idé, matta kanske är bättre än trägolv men ger ju inte samma känsla
4 svar · 3,0k läst
N
NoiseMaker: Hej! Håller på med att återställa och renovera källare efter vattenskada. Svärfar har ni lagt fuktisolermatta och spånskiva i första rummet och det finns ett klapperljud som uppstår när knopparna på Platon-kopian sviktar mot betonggolvet. Det är inte omöjligt att detta försvinner med tiden och med den extra vikten av vinylgolv och möbler, men jag ville inte chansa. Därför tänker
0 svar · 2,4k läst
Ruttenrot
Ruttenrot: [citat] Ta bort sockel inte svårt......Got it?
13 svar · 8,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Linoleum var det som var standard i kök från tiden kring 1900 fram tills plastmattan kom på 70-talet (?).
12 svar · 11,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Varför ser väggen ut som den gör? Putsa ner så du kan sätta en vanlig sockel.
1 svar · 2,3k läst
·
NetNut
NetNut: Föredrar själv lackat sidenmatt golv, snålar man inte med lacken efter slipning och lägger ett par extra lager så blir resultatet bra mycket bättre, får en bättre lyster och djup samtidigt som det tål slitage bättre. Om resultatet efter en omslipning inte blir bra eller golvet är känsligt för fukt/torkning så brukar det bero på för få lager lack eller att man inte mättat golvet
25 svar · 33,3k läst
·
N
naderiano: Bra tråd! Tack för snygga bilder
14 svar · 10,8k läst
·
P
pfk: Enligt min förvaltare på brf, så ansvarar brf enbrt för rören i väggen, är läcka utanför väggen.även före ballofix, så är det bostadsägaren. Altså får min bostadsrättsförsäkring ta det, som föreninge gr teckat kollektivt åt oss i huset. Det ska komma en från ocab och kolla inom några dagar. Magont nudå till man får en dom av försäkringsbolaget, kan dem säga "det här
16 svar · 5,7k läst
M
mattie_river: När jag hade lagt plattorna kom jag, lite sent, på att det hade varit snajsigt med en såndär fyrkantig grop att ha dörrmattan i... Nåväl... nästa gång... :)
10 svar · 10,2k läst
·
M
Marie Juliusson: OK! Annars köper vi dem gärna. Jag vill gärna ha svar senast nästa vecka annars måste vi lösa det på annat sätt. Tel: 0735-168016
6 svar · 2,4k läst
arneri68
arneri68: Massiva tiljor kan slå sig och de behöver inte ens vara raka när de skall installeras. Dels är det enklare att skruva än att försöka limma ihop tiljorna och sedan finns liten risk att golvet reser sig.
4 svar · 1,3k läst
P
Anonymiserad 168765: Tack för era svar! Med vänlig hälsning Anna
3 svar · 2,9k läst
·
Z
SBH: om det är mögligt är det bäst riva ut det gamla och sanera och in med nytt
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.