Golv
SBH: om det är mögligt är det bäst riva ut det gamla och sanera och in med nytt
KnockOnWood: Tiden läker alla sår, så efter ett år syns inte ett spår :) Kanske lite linolja i de ljusa märkena kan få dem att gulna lite.
SBH: [citat] sen är inte asbest så farligt. men skall hantera det på rätt sätt
justusandersson: Skruvlimmad spånskiva som underlag för t.ex. parkett blir säkert stabilare än nuläget, men därmed inte sagt att det blir tillräckligt bra. Spännvidden, dvs bjälkarnas längd till nästa bärande vägg, måste du kunna mäta. Husets ålder säger också något om hur det är byggt. En skruvlimmad spånskiva (eller ännu bättre konstruktionsplywood) gör dels att bjälkarnas effektiva
dennis_f: http://www.sernbrandt.se/produkter/forbrukning/forbrukningsartiklar/waxilit-glidmedel-sprayflaska/ Waxilit är ungefär samma som pegolit. Du kan också köra med en speedheater och grovskrapa golvet innan slipning så går det mycket lättare.
GoForIt: Allt handlar ju om hur fuktig just din platta är. Det kan ju också vara så att det fungerar bra under sommarperioden, men sämre under vintern.
Puttebyn: Ja du har säkert rätt, kanske bättre att gå på syllpappen som jag tänkte från början, kanske ger lite "svikt" den me!
Maria Wikner: Vi har nyss oljat vårat köksgolv, och det blev alldeles för mörk! Vill ha det ett par nyanser ljusare! Finns det något man kan ljusa upp det med!? Typ skura med något medel så att det blir ljusare.. vill inte slipa om det..
Per i Hamrånge: Platsen brukar vara krav från parketleverantörerna. Vet inte hur viktigt det är för laminat. Men om man inte följer deras installationsanvisningar gäller ju inte deras garantier. Man jag kan hålla med om att plast i ett mellanbjälklag verkar overkill.
Sandwich11: God idé! Det finns ALLTID någon på byggahus som ligger inne med ett kanonsvar! :)
kimf: [citat] Hårdheten är ju svår att komma ifrån, men vattenburen golvvärme ska ner, så kallt ska det inte behöva bli. Vet inte varför, eller om det är en vanföreställning, men upplever just polerad betong som inte alls är så hård, kanske är den plana ytan som gör att det känns mjukare. Men men, ska testa CAD:a lite, mycket svårt att få färguppfatning i CAD om man inte är många
Peter2400: Vi har ett enplanshus med träbjälklag och källare, byggt 1961 och utbyggt 1991. Vi har inte haft så stora problem med gungande golv, största problemet har varit ojämna och lutande golv och nivåskillnader. Vi löste det genom att riva ut allt ner till golvspån och spåntat golv och sedan flytspackla allt. Idag fixade jag barnens pysselrum, 6 kvm Det var 14mm parkettgolv, 5mm underlagsfoam,
arneri68: Jag har handlat stavparkett från http://www.stombergs.se och de håller hög klass. De kan tillverka tiljor på beställning och erbjuder 21 mm tjocka som standard. Kanske finns någon lokal tillverka golv enligt ts önskemål.
Vermilion: Det är biltemas garageklinker
justusandersson: Om det är gulnat så är det säkert ett furugolv. Oberoende av andra åtgärder blir det mycket vackrare om man slipar det och sedan behandlar det med t.ex. svagt pigmenterat linoljevax. Då gulnar det inte i fortsättningen. Om det inte finns några andra hinder i vägen så tycker jag att du absolut skall lossa bräderna och slå ihop dem. Kolla dock först att spontningen är OK. Kanske
evoline: Limm blir det inte. Vilken storlek på spikplugg till golvlister rekommenderar ni, 50x5mm eller 80x6mm ? Tack på förhand
nino: Finns matt lack :) Det borde funka med att såpa efteråt men jag är inte helt säker
jackass: Ok, tack för svaret. Ska se om jag kanske kortlar lite där det är som värst.
klaskarlsson: [citat] Det kan ju vara så att byggherren har räknat av för egenvikten och därmed kommit fram till 150kg/kvm nyttolast :) Tror som sagt också det håller utan problem, men golvet skulle kunna skadas om det blir stora punktlsater, därav rekommendationen att sprida lasten med ngt; tex flatbottnat skåp eller skiva under osv /K
useless: Gör det nåt om nån sten spricker? Är det nån större spricka där spacklet riskerar att rinna ner så kan man fylla igen den med nåt innan.
MagHam: Jag avstår GANTT-scheman. De skulle - med alla tänkta projekt - sträcka sig till år 2043 och bara verka demoraliserande på mig.
jel: Jag har själv gjort en liknande läggning (på lackat furugolv) och det fungerade bra. Spika har jag ingen erfarenhet av. Jag skruvade med 45 graders vinkel i sponten. Finns speciella skruvar som används och som blir osynliga när allt är klart. Lumpapp är ju naturligt och billigt. Finns foam men det har jag ingen erfarenhet av. Problem skulle ju kunna vara knarr men är golvet tyst nu så
Victor Danell: Har precis lutat mitt massiva furugolv med Gammeldags trälut med vitt pigment. Tyvärr blev golvet vitare än vad jag ville, mycket vitare än mina prover. Finns det något sätt att tona ner den vita färgen något innan jag kör på med slutbehandlingen? (Som va tänkt att va Osmo hårdvax Matt 3062) [bild]
vanpire: Haha jo det har du rätt i - ramlade tydligen in i fel tråd 😜
begren: Hej Håller på med ett projekt i garaget gör ett hemgym Nu är det oisolerad platta Tänkte lägga först fiberduk sen fuktisolerad matta typ Platon 8mm Sen parkett eller click golv lämnar också 5-10 mm från väggarna då luften kan cirkulera under. Frågan är väl om fukten kommer stanna därunder och inte klara av att ventileras bort? Har själv drag med 3 ventiler i garaget Ett
danne_88: Nackdelen är väl att om det är relativt fuktigt under plasten letar den sig till delar som inte är plastade, dvs alla väggar runt om kring. Enligt eps själva ska man inte använda plast utan en fiberduk som gör hela konstruktionen diffusionsöppen. tätskikt lokalt vid dusch/ alt köra med ardex 8+9 som är ett diffusionsöppet tätskikt anpassat för tillskjutade fukt. Hade jag gjort det
vanpire: Och 8 mm golv antar jag är laminat? Då behöver nog underlaget vara riktigt plant för att nivåskillnaderna inte ska märkas.