Jag la Tundra i tre rum och en hall (13+13+8+4 kvm) på övervåningen utan problem. Upplevde inte alls skarvar som knäcktes, bara om man slog till fel/snett eller nåt.
Dottern har spillt och haft sig lite överallt utan problem med resta skarvar.

Värre tycker jag att det är med ljudnivån, mycket slamrigt golv...

J
Returia skrev:
Kollade de gamla bilderna vi tog när vi gjorde vid "Lilla huset i infarten". Kom då ihåg att de bräderna vi fick till att klicka många gånger glipade i mitten. I början och i slutet av en bräda satt det helt perfekt, men inte på stora delar i mitten. Bifogar en bild!
Ok verkar inte kul alls.

Var med om ett sådant golv för massa år sedn, kommer inte ihåg fabrikat men det slutade men att jag sågade bort lite spont och limmade skiten.

mstrand skrev:
Finns nog olika sorter, så se till att få ett vattentåligt och du kommer inte att ångra dig.
Och vad heter den vattentåliga modellen? :D

gadu^ skrev:
Värre tycker jag att det är med ljudnivån, mycket slamrigt golv...
La du in golvunderlägget då?

Det brukar ju ta ljudet bra.

John J skrev:
La du in golvunderlägget då?
Det brukar ju ta ljudet bra.
oja, det glömmer man inte...

D
Returia skrev:
Kollade de gamla bilderna vi tog när vi gjorde vid "Lilla huset i infarten". Kom då ihåg att de bräderna vi fick till att klicka många gånger glipade i mitten. I början och i slutet av en bräda satt det helt perfekt, men inte på stora delar i mitten. Bifogar en bild!
Beror inte det i så fall på att första raden inte ligger rakt? Jag har lagt många olika laminatgolv (Tarkett, Pergo och Ikea Tundra) och tycker inte det har varit någon större skillnad mellan dem. Alla har varit enkla att lägga och jag har inte slitit ut något av dem än.

ridax skrev:
Beror inte det i så fall på att första raden inte ligger rakt? Jag har lagt många olika laminatgolv (Tarkett, Pergo och Ikea Tundra) och tycker inte det har varit någon större skillnad mellan dem. Alla har varit enkla att lägga och jag har inte slitit ut något av dem än.
Jag tror inte att det berodde på det eftersom Bauhaus-golvet gick hur lätt som helst att lägga (på exakt samma ställe av exakt samma person).

John J skrev:
Och vad heter den vattentåliga modellen? :D
Kolla efter Allocgolv med "Aqua Resist-kärna"

Deras Silent System innebär att man inte behöver golvunderlägg, det är inbyggt i golvet.

Gotlandstjejen skrev:
Har precis köpt ett nytt hus och skall snart börja renovera. Funderar på golv till barnens rum och undrar om det är någon som har erfarenhet av Ikeas laminatgolv Tundra? Hur är dom slitagemässigt m.m?? Tack på förhand :-/
Jag har erfarenhet av Tundra. Billigt, ja. Slitage hyfsat, men inte mot sandkorn under möbler som flyttas osv. Lättlagt, nja. I ett litet rum kanske. Blir första raden inte helt rak blir resten ett elände att lägga. Övrigt: Jag undviker laminatgolv överhuvudtaget. Man ångrar sig redan första vintern med blåfrusna fötter. Mattor halkar, slamrigt, oreparabelt mm, mm.
Överväg en oljad träparkett som känns varm att gå på barfota och är slipbar om olyckan är framme. Är rummet litet är kostnadsökningen inte så stor.

Oops, ser att det var 2006 som tråden skapades. Nåja, mina åsikter angående laminatgolv gäller fortfarande.

Redigerat:
Hej,
Väcker tråden efter 8år :-)
Ska lägga om laminatgolv i sovrummet 12kvm.
Vill ha samma golv, eftersom vardagsrummet och hallen är av samma laminatgolv.
Tänkte köpa denna Ek Levegno Vit 8373 från Bauhaus, ganska lik det jag har tyckte jag, men tog bort en planka och såg på undersidan att det stod Ikea, troligen är det Ikea Tundra laminatgolv då.
https://www.bauhaus.se/laminatgolv-ek-levegno-vit-8373-k31.html
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20284903/

Ska åka till Ikea imorn och se om det är Tundra jag har hemma, kanske har de ändrat färg och mönster men behållt samma namn.

Återkommer hur det gick att lägga och hur det ser ut efter 1år.
Kommer inte bo i denna lägenhet så länge, vill inte lägga ut så mycket pengar på golv.

Redigerat:
Var i Ikea idag, Tundra vit som de hade var typ grått jämfört med det jag har hemma.
Får nog byta ut alla golv så det likadant ut.

Kanske blir det Tundra, fast i brun ekfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.