Golv
andreasimolndal: Håller på att bygga om köket och funderar på hur jag skall regla upp golvet. Mellanbjälklaget är av betong och jag fungerar på att regla med 45x70. På detta skall jag lägga golvspån, roth clima confort och sedan klinker. Räcker det med cc60 på reglarna och cc60 på understöden? Vill ju inte att det skall svikta (så som det gamla golvet gjorde)...
prototypen: I tröskeln ska det vara fräst en fals så det skyddar kanten på mattan. Protte
Sandwich11: Tack för era svar! Jag börjar nu tveka på om jag ska limma eller inte, för- och nackdelar? Trevlig fredagkväll :)
d-sajn: Tänkte väl mer att om man flyter så är det ganska fuktigt och att det på så sätt letar sig nedåt #förstagångenilägenhet
Jonatan79: Dom är av samma typ fast olika bredder bara. Det gamla golvet ligger inte flytande, det är antingen skruvat eller spikat gissar jag.
Bernieberg: [citat] Mja, jag lyckas säkert inte övertyga dig men ett masisvt golv blir spikrakt om första brädan ligger rätt och det är av skaplig kvalitet (breddtolerans), man kan smyga som en indian om underlaget bara är vettigt konstruerat och det är riktigt kul att lägga och jobba med :) Jag hejar på frun!
martinekman: Beijer har ett golv som är hårdvaxoljat med vitpigment i, kan bli bra tror jag.
logic: Om inte undergolvet är helt plant så kommer ju golvet att svikta. Jag är också i färd med att bygga om hemma och reglade upp ett undergolv åt golvläggaren, som han tack och lov var snabb med att döma ut innan han satte igång. Undergolv måste ju vara helt plant, 4 mm är verkligen på gränsen. Jag fick ha 1-2 mm diff för att han skulle kunna garantera ett bra stabilt golv. Efter att ha
useless: Ett utmärkt tillfälle att motivera införskaffandet av ett multiverktyg. :rolleyes:
Bernieberg: Här finns lite generella rekommendationer om undergolv, se speciellt buktighet. Ibland finns krav specade i golvets montageanvisning också. http://www.golv2000.se/uploads/golvpoolen_medlem11/documents/generella-krav-pa-undergolv.pdf
justusandersson: Avgörande för val av metod är hur tjockt det nya golvet är. Om det är runt 22 mm räcker det med läkt c/c 600 mm som fästs med spikplugg eller liknande. Om det nya golvet är tunnare krävs antingen någon form av skivmaterial eller tätare c/c.
Käcke: Lite intressera! Vad valde du för alternativ? //Jocke
BirgitS: Det handlar bara om vad du tycker ser snyggast ut i just din hall.
björnen123: Tack för svar. Tror vi har ett Ikea golv nu som är några år gamla och det ser helt ok än. Tror jag kommer lägga Ikea när det väl är dags, skulle de hålla 5-7år så får man vara nöjd med det.
SBH: så lätt att få fukt och mögel ändå :cool:
stf01: Jag tänkte inte ens så långt vad som ska hända med själva trappan. Tänkte mest stänga igen hålet där uppe med golv och sätta igen öppningen nere på entreplan. :-) Det kanske är dumt eller
linuhage: Tack för svaren! Har jag rätt i att de andra priserna var rimliga (mosaik 450 kr/kvm och 30x60 173 kr/kvm)?
eviljava: Jag har lagt golv under stommarna. På golvet (under alla stommar) ligger även en plastmatta med uppvik mot väggar för att slippa underlägg för diskmaskin, kyl, frys, etc. Anledningen till att jag la golv var för att jag ville komma upp i samma nivå samt att det "kändes bättre" att ha golvet överallt. Att golvet inte kan röra sig har jag inte haft några problem med under de 7 år det
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Det kanske blir lättare att förstå för dem som kan en del om golvläggning om du laddar upp några foton på hur det ser ut på olika ställen.
heimlaga: [citat] :D:D:DHärligt att det ännu finns fördomsfria människor i världen:D:D:D
Andreas Edlund: Det var en "kunnig" person som sa att det inte var bra att täcka golvet. Skulle något hända så skulle inte försäkring täcka då försäkringsbolaget skulle säga ifrån. Jag är okunnig och vill därför höra från fler. Så då är det ingen fara att täcka ca 3x3 meter med playwoodskivor som ligger direkt på golvet som en plattform?
urdjur: Ja av mönstringen att döma känns det ju som något korkliknande. Vet du hur dom golven var, är det ytskikt av PVC med mjukgörare så att det i praktiken är en plastmatta, eller är det mer som linoleum med mer miljövänliga bindemedel? Försökte googla korkoplast, men fann inte så mycket av värde.
BirgitS: I vilket sorts rum ska golvet användas? Det är ju skillnad på om det ska användas i en hall, kök eller sovrum.
Johan Gunverth: [citat] Det magiska ordet väldigt få uppskattar, men samtidigt vill åt. 😊
Brengan: [citat] De ena var att golvläggare inte kapat dörrfoder på rätt sätt, dvs golvet låg i spänn. Det andra var att han slarvat med att slå i bygeln tillräckligt. Nu har mina snickare, som gjort de andra jobben i renoveringen, tagit upp hela golvet och justerat underlaget och noggrant slagit i byglarna vilket gjort att jag fått ordning på det. Det sorgliga med golvet är ju att det inte
A-Man_08: [citat] Du kan ju alltid köpa en skiva masonite och skära till sedan lägga ovanpå det.