För 3 månader sen har jag lagt ett laminatgolv från Bauhaus. Logoclick Terra Valnöt.
Nu är det så att golvet har börjat resa sig i kanterna. Inte alla, men i en del.
Ska säga att det är inte mitt första golv. Men det första som blir förstörd!. Jag skurar den 2-4 ggr dagligen eftersom vi har hund. Använder urvriden micro mopp. Är det jag som gör fel, eller är det golvet som håller kvalitet 0 ???
Eller borde jag försegla golvet med nåt?
Jag kan tlläga att mitt första IKEA golv hade jag i 6 år utan att ett enda skarv reste sig! Alloc var bra med.
Vad bör jag göra?
Nu är det så att golvet har börjat resa sig i kanterna. Inte alla, men i en del.
Ska säga att det är inte mitt första golv. Men det första som blir förstörd!. Jag skurar den 2-4 ggr dagligen eftersom vi har hund. Använder urvriden micro mopp. Är det jag som gör fel, eller är det golvet som håller kvalitet 0 ???
Eller borde jag försegla golvet med nåt?
Jag kan tlläga att mitt första IKEA golv hade jag i 6 år utan att ett enda skarv reste sig! Alloc var bra med.
Vad bör jag göra?
Tror inte att det går att göra något åt det nu är jag rädd.
Vissa har problem med en typ av golv och andra inte, å vice versa.
Det finns väl bara två möjliga orsaker till att ett golv reser sig:
Antingen är inte moppen urvriden nog eller så är golvet lagt för tight mot väggarna så det inte är "flytande" nog.
Det finns en pasta man kan kleta i skarvarna som skydd mot väta. För sent nu dock. Vet inte riktigt vad den hette men det finns flera trådar om den här på forumet.
Lider med dig. Har just lagt in 30 m2 i vardagsrummet och jag hoppas verkligen att det håller ett par år framöver.
Vissa har problem med en typ av golv och andra inte, å vice versa.
Det finns väl bara två möjliga orsaker till att ett golv reser sig:
Antingen är inte moppen urvriden nog eller så är golvet lagt för tight mot väggarna så det inte är "flytande" nog.
Det finns en pasta man kan kleta i skarvarna som skydd mot väta. För sent nu dock. Vet inte riktigt vad den hette men det finns flera trådar om den här på forumet.
Lider med dig. Har just lagt in 30 m2 i vardagsrummet och jag hoppas verkligen att det håller ett par år framöver.
Resningar i skarvarna beror i stort sett alltid på fukt, antingen från ovansidan (spill/våttorkning) eller underifrån (fuktig platta eller läkage/vattenskada).
Jag har tyvär inget tips på ClickGuard, men jag fick tips om att använda laminmatlim (vid golvläggningen) som används till icke-klick-laminat för att få fukttåligare skarvar.
Jag har tyvär inget tips på ClickGuard, men jag fick tips om att använda laminmatlim (vid golvläggningen) som används till icke-klick-laminat för att få fukttåligare skarvar.
Vi har klickgolv Parador i valnöt som vi köpt från Bauhaus. Lagt i ett rum, men är tänkt att läggas i tre till (dock inte inköpt än). Vi har katter, som kräks upp hårbollar lite då och då, och det de har kräkts reser sig skarvarna. Jag blev lite förvånad när vi upptäckte det - man har ju hört så mycket om att laminat skall vara mycket tåligare än trägolv, och detta laminatet skall kunna utsättas för hård belastning... Men det är väl bara att leva med det, antar jag... Maken tror att alla klickgolv gör så?
Det golvet vi har är sådant där skarvarna skall synas, så jag antar att vi måste ha på den där grejen som visas längre upp i tråden då.
(Länk till foto på golvet: http://www.parador.de/img/common/pa...nat/parador_laminat_trendtime/pblm184_d_m.jpg och http://www.parador.de/img/common/pa...nat/parador_laminat_trendtime/pblm184_p_m.jpg)
(Länk till foto på golvet: http://www.parador.de/img/common/pa...nat/parador_laminat_trendtime/pblm184_d_m.jpg och http://www.parador.de/img/common/pa...nat/parador_laminat_trendtime/pblm184_p_m.jpg)
Vi har också funderat på ett Parador golv, enligt Råd&Rön skulle det vara bra. (tillhörde de bästa i testet) Har du Henriettae någon aning om vilket det är? 1020, 1030, 1040 eller 1050. Ser på deras hemsida att fuktåligheten är olika där. Nu har vi istället nästan bestämt oss för Alloc. Det är ju dubbelt så dyrt, frågan är om det är bättre än Parador, vill ju gärna tro det. (Inte så kul att lägga om 104 m2) Inte lätt det här med golv!Henriettae skrev:
Hej Kristerl!
Vårt golv är ett Trendtime 2, som står utanför de beteckningarna. Förutom att det rest sig (vilket då klickgolv verkar göra?) är ju hemskt nöjda med det - och så är det ju så snyggt, dessutom!
Enligt deras hemsida är vårt golv "Swelling protection: 60 % better than EN 13329".
Vårt golv är ett Trendtime 2, som står utanför de beteckningarna. Förutom att det rest sig (vilket då klickgolv verkar göra?) är ju hemskt nöjda med det - och så är det ju så snyggt, dessutom!
Enligt deras hemsida är vårt golv "Swelling protection: 60 % better than EN 13329".
OK, tackar för svaret! Ja nu får man ta sig en funderare.....
Hm...vilket golv. Håller med om att golvet var helt ok, vill själv ha ett mörkare träslag och helplank i strukturen. Gillar inte flerstavigt, typ parkett.
Hm...vilket golv. Håller med om att golvet var helt ok, vill själv ha ett mörkare träslag och helplank i strukturen. Gillar inte flerstavigt, typ parkett.
Ja, det där är svårt! Vi blev kära i det där, helt enkelt. Mörkt, utan stavar, och med fasade kanter som gör att det påminner lite om skeppsgolv.
Äh, slänger in en bild så att du får se hur det ser ut hemma hos oss (ignorera dock möblerna - skall bytas ut i takt med att resten av renoveringen sker)!
Äh, slänger in en bild så att du får se hur det ser ut hemma hos oss (ignorera dock möblerna - skall bytas ut i takt med att resten av renoveringen sker)!