Golv
Ragnar_AT: Kanske, men det är träet som gulnade i solljuset genom åren! Den nylackade delen kommer att gulna kraftigt i framtiden.
Fredda112: Aha okej. Så en platta blir 2 bitar. Blir ju lite spill då. De går inte att använda den biten som blir spill till något? Går inte att slipa den? Vad är mjukfog? Är de material som andas?
BirgitS: 2. Läs på Säkert vattens webbplats om hur man vattenskyddar kök. Om bänkskåpen tynger mycket på ben eller socklar, och inte i huvudsak hänger på väggen, bör man inte lägga parkettgolv eller annat golv med trä som krymper och sväller på grund av variation i luftfuktighet under bänkskåpen.
Turbotom82: Här var det länge sedan man läste och skrev. Vi kämpar vidare med köket som ännu inte är färdigt. Köksleverantören har fortsatt att klanta sig med att beställa fel färg på luckor, luckor har varit trasiga, delar har glömts bort osv. Tror de har monterat hela köket fyra eller fem gånger nu. En dag när vi pappade av golvet såg vi massor av ganska djupa hack i golvet. Hacken var
Demmpa: Ang brandbiten i skyddsdatabladet. Att brand i ämnet inte får släckas med vatten kan bero på att kanske uppför sig på samma sätt som om man försöker släcka brinnande olja med vatten, alltså ett stort eldmoln. Effektivaste sättet att kyla en behållare är att vattenbegjuta den.
nino: man brukar slipa efter första för att få bort träresning, ibland efter 2a vändan sen kan det vara så att man måste slipa om det gått för länge mellan lackningarna runt 2 veckor tar det nog innan lacken torkat helt
SBH: spånskivorna blir ett flytande golv. limma väl,helst inte lim på frigoliten.
academia: Tumregel är att anta att man slutade med det helt ca 1982, då asbest totalförbjöds i Sverige (med undantag för vissa specilla ändamål, t ex fordonindustrin som tilläts ha asbest i bromsbelägg fram till 1988)
Markus99: [citat] Just det, det blir så ja. Jag tänkte fel innan om hur man kunde påbörja nästa rad. Jo, ska fundera lite om jag ska gå för fasade eller inte. Precis som du skriver så blir det tydliga linjer. Har massa provbitar hemma som inte gör mig mycket klokare.
SBH: [citat] all skyddstäckning brukar dom friskriva sig.
Danii KD: Har kikat runt lite och läst att man ska fylla golvbrunnen med betong. Hur gör man det rent praktiskt? Är det bara att hälla rakt ner i hålet tills det fylls? Vilken typ av betong ska man använda? Om man i framtiden vill använda golvbrunnen går den då att reparera?
Dropzone: Hej! Den nya golvkonstruktionen har varit mycket stabil och jag la valnötsparkett på den till slut. Det har inte funnits ett spår av fukt någon stans i golvet eller på väggarna så både den utvändiga dräneringen och nya golvkonstruktionen har fungerat mycket väl. Golvvärmen fungerar också felfritt och rummet är numera en välanvänd hemmabio. Det enda jag möjligtvis ångrar är att
gusvo085: Om jag inte har missat det så framgår det inte hur tjock eken är? för jag gissar att det inte är 14mm ren ek, utan en botten av annat trä? Eken i sig borde ju vara hård även om man får märken som syns i visst ljus av kontorsstolar även i 16mm stavparkett (massiv).
thomas33: Då är det inga problem. Se bara till att få ihop skarvarna ordentligt.
Rabbithole: Lägger du en foam under laminatet så tar den upp en del ojämnheter. Är det något som sticker upp mycket hade jag slipat av det lite
Henri: [citat] Har samma fundering beträffande olika företag och vilket man bör välja. Någon som har erfarenhet av något av dessa företag eller har sett omdömen?
Åsa Lund: Som färdigt golv ska virket vara spontat. Sån fräs har han inte. Han bor i trakten av Falköping. Längden 6.2 m inget bekymmer för honom. Om det blir aktuellt så fundera på om du vill ha bredare brädor.
torbeno: Jo, det är verkligen fel på golvet och jag stör mig mer och mer på det varje dag. Vi går ju in och ut ut badrummet ganska många gånger per dygn. Det som oroar mig mest är dock om det kommer några stressade snickare hit och skall fixa på snabbaste sättet och gör åverkan på golvvärmen. Jag har sett alltför många vattenskador i mitt yrke.
maah: Jag har lagt klinkers i hallen direkt på en gammal plastmatta. Primade först. Fungerar hur bra som helst.
Stefan N: Tycker alltid att färg blir dåligt där man ställer bilen, salt och vatten gör att det slits bort. Jag skulle utan att tveka kört på en garageklinkers typ denna, https://www.bauhaus.se/agatha-antracit-30x30-cm.html Lägg i flytfix så har du bra täckning under. https://www.bauhaus.se/kiilto-floorfix-df.html
Fredda112: Men i längden måste det vara billigare med vattenburet. Dessutom måste det ju ha ett högre värde än el, många lägger inte vattenburet och väljer el kan jag tänka mig, enbart för de mindre jobb..
krillek: Du behöver inte flytspackla för att kunna lägga ett nytt golv, men om det är överjävligt ojämnt kanske du behöver slipa av det först. Jag tror inte att du behöver vara orolig för en hård slipmaskin - det värsta som händer är nog att pappret r sönder om töser på en spik. Om möjligt skulle jag nog lägga ett nytt trägolv tvärs det gamla - då gör det inte så mycket om det
KnockOnWood: Hos mig i vårt hus från 2010 är sovrummen lagda med skarv mot "korridoren" med aluminiumlister. Annars är golvet lagt utan "lister". Och vi har inte golvfoder, dvs ingen list mellan golv och vägg. När jag satte väggpanelen lade jag ett par enkronor under väggpanel-brädorna, för att golvet skulle kunna röra sig. Och det får vara så. Golvsocklar tillför ju egentligen ingenting, om man
Thomas_Blekinge: Det finns ingen standard som kräver 50-60 cm. Du får lägga precist som du vill. Däremot är det klokt att följa tillverkarens rekommendationer som brukar stå på förpackningen. Golvets förbindelser blir ju stabilare om kantbitarna har en viss längd, speciellt vid ojämnt underlag. Sedan finns det en hel del estetiska tankesätt. Man vill inte att skarvarna ligger huller om buller. Vissa
taimanov: Jo, borde fungera. Alternativ att använda en ram av träreglar ovanpå platonmatta.
GoForIt: Hej! Jag tycker du ska vända dig till en byggnadsingenjör, som kan hjälpa dig med de beräkningar du behöver. Det är rejäla spännvidder med den punktlast du anger. Höga krav även på upplagsytan. Töreboda Limträ/Moelven är en av de största på just limträ. En hel del information på deras webbsida. Numera finns även en app för dimensioneringshjälp.
Jonatan79: Ek blir bäst tror jag , samma eller liknande den som ligger i hallen