A
Jag ska lägga parkettgolv och håller på att planera hur de ska läggas. Jag har bara lagt ett parkettgolv tidigare och då löste det sig självt genom att golvet var så långt och brädorna så korta. Då upprepades skarvmönstret var femte brädrad.

Denna gång är parkettbrädorna längre och golvytan kortare och då behöver man planera hur man ska lägga skarvarna för att det ska se bra ut.
Parkettbrädorna är 200x2423 mm. Golvytan är 477x572 cm. Om jag räknar bort 1 cm rörelsemån vid varje vägg så blir golvytan 475x570 cm.

Jag ska lägga brädorna i ljusets riktning (och samma håll som i resten av huset), inte i rummets längdriktning.
Två brädor kommer alltså att räcka för att täcka sträckan på 475 cm, med ett svinn på ca 9 cm. Enligt läggningsanvisningen får jag inte lägga kortare bräda än 50 cm.

I praktiken skulle jag kunna lägga två brädor på rad hela vägen, men då får jag ju en generalskarv i mitten hela vägen och det blir knappast snyggt?

Så det gäller att se till att kapa brädorna på ett bra sätt så att jag kan variera mellan att lägga två och tre brädor i samma rad.

För att få tre brädor i en rad skulle jag kunna kapa en av brädorna i t ex 50, 60, 70, 80 cm... tills det som blir kvar av andra änden av brädan fortfarande är under minimigränsen på 50 cm när svinnet är borträknat. Det blir ju en himla massa kapande och räknande, men den stora frågan är ju om resultatet blir snyggt?

Hur skulle ett golvläggarproffs gjort detta?

Jag förstod inte det där med "50, 60, 70, 80 cm... tills det som blir kvar av andra änden av brädan fortfarande är under minimigränsen på 50 cm", men man får ju bestämma sig för ett mönster.

Antingen två hela brädor på varannan rad och 1/2+1+1/2 på varannan. Eller så har man treskift, då blir det en hel bräda först i var tredje, en 80-cm-bräda först i var tredje varv och en 160-cm först i var tredje.

Vilket du väljer beror på tycke och smak.

A
OK, så man lägger två- eller tre-skift och håller inte på och krånglar med att få till fler skift...

A
Man kan göra 4-skift genom att spegla 3-skiftet! :)

Om du lägger det med 10 cm skillnad på skiften kommer du att se en diagonal linje där skarven är. Det blir skitfult. Som en misslyckad generalskarv.

A
OK, min tanke med 50, 60, 70, osv var inte att lägga dem bredvid varandra utan sprida ut dem så att man inte skulle genomskåda något mönster. Men det var för att jag inte visste om man strävade efter att få något mönster eller ej.

Men nu är jag nog mest inne på att lägga 3-skift.

A
Men kanske 2-skift blir bäst?:x

3-skift kanske gör att man ser som trappsteg på rad?

Provlägg några bräder löst?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Nu lägger jag varannan rad med två brädor, så att det blir en skarv i mitten. Rad två växlar jag mellan två olika längder på bräda 1 och 3 och mittenbrädan är ju fullängd.

Filosofin bakom detta är att ju fler brädor som får vara långa, desto bättre, samt att sprida ut skarvarna på rad två för att hoppas att det gör golvet starkare.:)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.