Det är så att jag funderar på att slipa golvet och sedan lacka kök och hall med båtlack p.g.a. det tål vatten och är vattentåligt.
Har barn så golvet slits och blir fläckigt. Så nu är jag trött på att se smutsigt golv 24/7

Fick höra av en vän att man kunde använda båtlack. Är det något alternativ?

Vad för sorts träslag är det i golvet? Det är en ganska viktig fråga för valet av ytbehandling.

Beror på vad du menar med båtlack. Den klassiska fernissan som man lackar skrovet med är inte så lämplig för den är väldigt mjuk för att kunna ta upp skrovets rörelser utan att spricka. Det skulle nog bli väldigt mycket märken på ett golv.

Tänker du dig tvåkomponents polyuretanlack då? Behandlar man båtar över vattenlinjen har jag för mig att det bör vara fyra lager. Dessa kan läggas "vått i vått". Alltså att man lägger nästa lager innan föregående helt har härdat. Så kan man gissningsvis av praktiska skäl inte göra på ett golv. Det lär vara några dagar som man inte kan vistas inomhus för ångornas skull. Jag tror att resultatet kan bli bra och tåligt om man tar sig igenom arbetet, men jag skulle inte vilja göra det.

Det finns även golvlack som är olika tålig för slitage. Vad är det för fläckar det blir? Spricker lacken och det blir smuts i sprickorna? Även om det finns olika hårda lacker så har det mycket att göra med hur bra trä det är i golvet. Slipar man och lackar till exempel det som är tänkt att vara ett undergolv kan det bli snyggt, men det blir troligen ömtåligt oavsett vad man har för lack.

• Gilla
Ludde125
  • Laddar…
BirgitS
champion skrev:
Det är så att jag funderar på att slipa golvet och sedan lacka kök och hall med båtlack p.g.a. det tål vatten och är vattentåligt.
Har barn så golvet slits och blir fläckigt. Så nu är jag trött på att se smutsigt golv 24/7

Fick höra av en vän att man kunde använda båtlack. Är det något alternativ?
Har du funderat på att i stället lägga linoleum-plattor (Marmoleum click) eller något annat mer tåligt på golvet i stället?
När barnen blivit större/stora kan man ju ta bort det och slipa golvet, då när det inte längre slits så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.