Byggahus.se

Ikeagolv- Tundra

1. G
    Medlem · 4 inlägg

Gotlandstjejen

Medlem
    Har precis köpt ett nytt hus och skall snart börja renovera. Funderar på golv till barnens rum och undrar om det är någon som har erfarenhet av Ikeas laminatgolv Tundra? Hur är dom slitagemässigt m.m?? Tack på förhand :-/

2. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 629 inlägg

ylven

Medlem

Re: Ikeagolv- Tundra

De är rätt känsliga, känsliga för fukt i skarvarna och känsliga när man lägger dem. Det där s-böjda järnet som man använder för att slå med hammare på kortändan på "plankorna" vill gärna mosa till ovansidan lite grann, inte snyggt!

Räkna med att få lägga om golvet om några år, eller var extremt noggran, eller välj ett dyrare golv.

3. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Jag har golv från -99 och -00 och dom kan jag rekommendera. Dom har jag inte kunnat klaga på alls. Dom är lika fina idag som när dom köptes.Så det som Ylven säger måste gälla golv från annan årgång i så fall. För inget av det Ylven skriver har vi haft problem med. Det har hamnat både det ena och det andra på dessa golv utan att skarvarna har tagit stryk. :)

4. F
    Medlem · 72 inlägg

FarbrorMartin

Medlem

Jag håller med Ylven.

La in ett IKEA tundra golv för något år sedan.
    Katten gjorde sina behov på golvet en gång.
    Den skarven blev helt förstörd i princip :(

Sedan att när man lägger golvet så gäller det att vara
    EXTREMT försiktig när man slår på kortsidan. Annars så vill det gärna
    resa sig lite där.

Fast åas så är jag inte nöjd med mitt andra laminatgolv heller, det var ett
    Tarkett golv.

Kvaliten var bättre på Tarkett golvet men inte på långa vägar att det förtjänade priset på 250:-/kvm jämfört med Tundra för 70:-/kvm

5. G
    Medlem · 276 inlägg

greenbay

Medlem

Vi lade in Kährs Linnea i sovrummen. Kanonenkelt att lägga, inga verktyg behövdes, inga skador. Kan rekommenderas! Vi valde körsbär, 2-stavs, kostade samma som 3-stavs 14mm parkett, som var standard i husleveransen. Prisläge ca 22-250 kr/m2 för de vanliga trädslagen.
    mvh
    greenbay

6. Matarese
    Medlem · Västmanland · 314 inlägg

Matarese

Medlem

Jag har lagt Tundra golv i två omgångar (sommaren -05 och vintern 05/-06) och har inte upptäckt några problem än. Har ett läkande ellement i ett rum och katten flyttar ibland på skålen under så att det doppar på golvet rakt över en skarv och det har inte hänt något än. Golvet är känsligt vid montering fast med rätt verktyg och handhavande så var det inga problem.

7. G
    Medlem · 4 inlägg

Gotlandstjejen

Medlem

Tack för alla svaren!!! :)

8. G
    Medlem · Gotland · 247 inlägg

GunnarM

Medlem

Råd&Rön testade laminatgolv för några nummer sedan. IKEAs fick inte så bra betyg; en av lustigheterna var att när tidningen ringde till den firma som IKEA rekommenderade för montering (om man inte ville göra det själv) så rekommenderade den firman att man valde ett annat golv än IKEAs! Anledningen var att firman tyckte IKEAs golv var svåra att få bra, därför brukade monteringen ta onödigt lång tid. Fan tro´t ...

Vi köpte å andra sidan svindyrt Allocgolv till köket en gång, de skarvarna tålde inte vattenspill utan svällde och blev fula, men jag tror det gäller de flesta laminatgolv. Det är lätt att tro att man kommer att torka upp direkt när man spillt, men mina barn (5 & 6 år) glömmer det ibland :)! Hack och märken blev det också i dyrgolvet, det blir det i alla golv. Frågan är om man kan leva med märkena? Personligen tycker jag att trägolv, till skillnad från andra golv, åldras vackert, även med hack, märken och repor. När det går en flisa i ett trägolv blir det ett träfärgat hål, laminatgolven får grå hål ...

Om vi inte hade trägolv i barnens rum nu skulle jag förmodligen lägga in ett plastgolv - lättskött, halkfritt, vattentåligt och mjukt när man trillar eller tappar ett glas. Vissa plastgolv avger dock onyttiga emissioner.

En högst personlig reflektion är att laminatgolv kan bli väldigt hala, men märkligt nog har alla lågprisgolv jag gått på varit mindre halkiga än Allocgolvet. Konstigt!

Summa summarum: jag gillar inte laminatgolv alls, men instämmer i att ska man ha det kan man lika bra ta ett billigt, så svider det inte så mycket när man vill byta efter några år.

9. T
    Medlem · Norrbotten · 1 inlägg

thaimalte

Medlem

s-verktyget

Till Ylven och Farbror Martin kan jag tipsa om att s-verktyget ni pratar om bara ska användas till att få den sista biten närmast väggen på plats. När man lägger plattor mitt på golvet använder man plastklossen och slår med hammaren på denna.

10. J
    Anonym

John J

Anonym
    Har Tundra trä eller papperskärna?

11. Returia
    Medlem · Skåne · 356 inlägg

Returia

Medlem
    Kan inte rekommendera Tundra som vi tyckte var extremt svårt att lägga. Som tur är har IKEA en garanti som gör att man får lämna tillbaka det, även om man har brutit upp ett paket. Det gjorde vi och köpte ett något dyrare golv på Bauhaus som var betydligt mer lättlagt.

12. M
    Medlem · Stockholm · 6 inlägg

Max Cady

Medlem

På vilket sätt var det svårt? Ska lägga ett Tundra nästa vecka så jag behöver lite tips... ;)

13. Returia

Returia

Medlem
    Det var svårt att få golvet till att klicka. Istället stod brädan upp och gick inte att fälla ner för "klicket". Istället knäcktes den fasade kanten man ska klicka. Vi hade haft golvpaketen liggande i rummet i över två veckor (vilket är viktigt för att det inte ska svälla eller krympa efter läggning). Med Bauhaus-golvet gick det enkelt att lägga och det ser fortfarande bra ut (nu över ett år senare). Gillar IKEA i övrigt, men vet två till i min bekantskapskrets som lämnade tillbaka Tundra efter tappra försök!

14. Returia

Returia

Medlem
    Kollade de gamla bilderna vi tog när vi gjorde vid "Lilla huset i infarten". Kom då ihåg att de bräderna vi fick till att klicka många gånger glipade i mitten. I början och i slutet av en bräda satt det helt perfekt, men inte på stora delar i mitten. Bifogar en bild!

15. M
    Medlem · Östergötland · 163 inlägg

mstrand

Medlem
    Lagt ett IKEA golv en gång och det var inte kul. (Var som tur är inte hemma hos mig).

Vi lade Alloc i köket och är jättenöjda. Väldig lätt att lägga, tåligt och vattentätt.

Gunnar skriver att han haft problem, men vårt golv är garanterat vattentätt. Hade en liten insident med kökskranen och lyckade spruta vatten rakt ned på golvet. Finns nog olika sorter, så se till att få ett vattentåligt och du kommer inte att ångra dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.