6 622 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Lister i källaren?
Vi har precis kaklat hela källaren och är klara. Det vart klinkers som är 30x60 och vart jätte fint. Men nu frågar hantverkarn vad vi vill ha mellan vägg och klinkers. Han säger att de mycket jobb att skära i klinkersen och ha de som list, han säger ett annat alternativ är att lägga vanliga trälister.
Kan man ha trälister i källaren? Vi byggde ju om hela och la stål regler för att slippa trä.
Jag skulle vilja ha de utan list, men han säger att de inte går, att man inte ska foga i skarven mellan vägg och klinkers. Säger han så för de blir mera jobb? Att de måste bli snyggt och de inte går att dölja något? För då måste de måla längst ner och göra de snyggt...
Kan man ha trälister i källaren? Vi byggde ju om hela och la stål regler för att slippa trä.
Jag skulle vilja ha de utan list, men han säger att de inte går, att man inte ska foga i skarven mellan vägg och klinkers. Säger han så för de blir mera jobb? Att de måste bli snyggt och de inte går att dölja något? För då måste de måla längst ner och göra de snyggt...
Redigerat:
Jag förstår inte om riktigt vad för list? Mellan klinkers och golv? Vad för golv?
Eller menar du vid golv/vägg-vinkel?
Oavsett ser jag inte varför du måste ha lister. De får bara göra en snyggare finish.
Eller menar du vid golv/vägg-vinkel?
Oavsett ser jag inte varför du måste ha lister. De får bara göra en snyggare finish.
Utan golvlist tycker jag det ser konstigt ut. Och tåligast är helt klart klinkers. Undrar lite hur han arbetar om han tycker det är svårt att dela plattorna. Själv som ovan gjorde lister av klinker till ca 25 meter på ett nafs. Självklart tar sedan sättningen mer tid än en trälist.
Du kan köra mjukfog som du målar in när du målar väggen. Eller hård klinker fog. Vilket som.
Skärytan blir vass på klinkers. Men den delen vänds ner mot klinkergolvet.
Sen blir det en spillbit i mitten som är vass på bägge sidor. Denna kastas.
Skärytan blir vass på klinkers. Men den delen vänds ner mot klinkergolvet.
Sen blir det en spillbit i mitten som är vass på bägge sidor. Denna kastas.
Klicka här för att svara