Den tidigare ägaren av vår 30-talslägenhet tog fram undergolvet och målade det vitt. Vi vill nu göra något åt det, främst för att golvet är mjukt och det blir väldigt lätt märken efter möbler och liknande. Saken är att golvet är ojämnt på alla håll och kanter, fyllt med skador och spikar och med ojämna glipor mellan brädorna. Brädorna är även ganska kupade, med högsta punkten i mitten så att säga. Ett alternativ är att lägga ett nytt golv över, men det känns lite jobbigt eftersom det är så ojämnt och vi vill inte flytspackla. Därför tänkte vi ge oss på att slipa om det och se om det finns ett fint golv under färgen. Därav ett par frågor:
- Kan man slipa "för hand" med en bandslip? Jag oroar mig för att förstöra en hyrd golvslip med alla osynliga spikar. Kan man ens slipa med en golvslip när golvet är så ojämnt? Det gör inget om det tar lång tid (inom rimlighetens gränser).
- Hur skall man göra med springorna? Kan man fylla igen dem på något sätt kanske? På vissa ställen är det uppemot 10 mm. Som det är nu är det väldigt fult med färg som runnit ojämnt osv. Jag såg att någon hade målat springorna med brun färg för att iaf bli av med den vita färgen. Tror ni det är en bra idé?
- Kan man slipa "för hand" med en bandslip? Jag oroar mig för att förstöra en hyrd golvslip med alla osynliga spikar. Kan man ens slipa med en golvslip när golvet är så ojämnt? Det gör inget om det tar lång tid (inom rimlighetens gränser).
- Hur skall man göra med springorna? Kan man fylla igen dem på något sätt kanske? På vissa ställen är det uppemot 10 mm. Som det är nu är det väldigt fult med färg som runnit ojämnt osv. Jag såg att någon hade målat springorna med brun färg för att iaf bli av med den vita färgen. Tror ni det är en bra idé?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "skrapar färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Det där är ett vanligt fel, att man tar fram undergolv. Det ser kanske snyggt ut till en början, men träet är alldeles för mjukt för att ha som slityta, och då blir det sådär. I vårt hus var det så i ALLA rum när vi flyttade in, minus kass parkett i vardagsrummet, och det blev uruselt när jag försökte slipa och lacka.
Lägg laminatgolv över. Vill du ha känslan av brädgolv så köp ett som ser ut som ett sådant. Att försöka fixa upp undergolv av furu är bara bortkastade pengar, tid och arbete.
Lägg laminatgolv över. Vill du ha känslan av brädgolv så köp ett som ser ut som ett sådant. Att försöka fixa upp undergolv av furu är bara bortkastade pengar, tid och arbete.
Du behöver inte flytspackla för att kunna lägga ett nytt golv, men om det är överjävligt ojämnt kanske du behöver slipa av det först. Jag tror inte att du behöver vara orolig för en hård slipmaskin - det värsta som händer är nog att pappret r sönder om töser på en spik.
Om möjligt skulle jag nog lägga ett nytt trägolv tvärs det gamla - då gör det inte så mycket om det inte är helt plant. Jag skulle nog välja ett massivt golv som skruvas i undergolvet och sen oljas, men vad som funkar beror så klart på förutsättningarna.
Om möjligt skulle jag nog lägga ett nytt trägolv tvärs det gamla - då gör det inte så mycket om det inte är helt plant. Jag skulle nog välja ett massivt golv som skruvas i undergolvet och sen oljas, men vad som funkar beror så klart på förutsättningarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden