Golv
largab: Hej, Jag håller på och lägger klinkers runt en pool utomhus och funderar på vilken sorts fog som är bäst att använda. Traditionell fog eller epoxi-baserad fog ?? Var hittar man epoxi-baserad om det är att föredra ? Jag misstänker att det är bäst att använda mjukfog i de fogar som det kan tänkas ske någon rörelse i ? mvh L
Anna_H: Nej, de blir inte hala eftersom snittytan är uppåt. Vi hade en sådan altan vid sommarstugan på 70-talet, det var nog en gammal telefonstolpe eller något sådant som var sågad i skivor, för de var cirkelrunda. Det var skönt att gå på, tills de började spricka isär av ålder, eftersom de var runda höll de ju inte ihop på samma sätt som kvadrater gör.
13th Marine: Jag har tagit bort limrester i andra rum, hade inte asbest i huset, men däremot i garaget. Huset fixade jag själv, men svartlimmet (svart och kletigt där det var lite tjockare) valde jag låta OCAB göra. Till huset hyrde jag först en enklare "ABS"-slip som man går runt med, men den bet inte på limmet i ett av rummen, så där hyrde jag en väggslipmaskin. Värt att tänka på är att
Holmspel: Kabeln frilagd och har en elektriker som ska komma och kika på det. Var tydligen inte så svårt att laga även om kabeln är helt av. Bara att skarva ihop.
DYEUffe: Har byggt en inglasad altan där vi isolerat golv/väggar/tak, tänkte sätta in en luftvärmepump där och ha det uppvärmt under vinterhalvåret. Min fråga är vad man ska göra med golvet, har lagt in furugolv där och vill behandla det så det blir lite tåligt då vi har småbarn. Vilken behandling är den bästa, lack, hårdvax eller vad?
lumoc: Hej! Innan helgen hade jag en golvslipare hemma som har slipat och lackad om vårt parkettgolv, antagligen från 60-talet. Han har också bytt ut några lameller som hade rest sig efter vattenskador. I sin helhet blev det fint. Golvet har varit mycket sliten och det syns inte mycket av detta längre - precis som förväntat. Men efter golvet hade torkat har jag tittat mer noggrant och blev
Demmpa: Inget svar på din fråga, om man ska vara petig så ser det inte ut att vara spånskivor utan det ser ut att vara masonitskivor som själva golvmattan är limmad på.
gårdsnissen: Golvvärmeslangen ska ligga ingjuten i betongen (ovanpå cellplasten). Håller med om att det varit märkligt att värma marken under huset (skulle väl vara för maskarna/sorkarna då...)
SBH: lumpapp och tjära som lim eller/och fuktskydd. kan innehålla asbest.
weza: Jag har nyss lagt ett sånt golv och jag använde då lumppapp för att bygga upp där det fanns små ojämnheter.
jontesjostrom: Jo,det går ju. Hade tänkt lägga idag och inga affärer är öppna. Provade lägga ett par och dem klibbar inte fast utan går bra att lyfta upp. Däremot så är de svåra att glida fram och tillbaka. Åldersbeständig plast har jag hemma från renovering av källaren. Går det att använda. Är på bottenvåningen med träbjälklag, spånskiva och sedan parkettgolv.
tank77: Ja, tittar man på Floores instruktionsvideo så "limmar" man fast skivan med fix i underlaget och sedan fix uppe på och dit med klinkern. Kan personligen tycka att det inte blir riktigt stumt då frigoliten flexar kanske men dom förordar ju att det går så garantier måste ju finnas. [MEDIA=youtube]m73QYUDzUCY[/MEDIA]
Janus82: Du ska absolut lägga stegljudsdämpning av någon sort under. En del föredrar lumpapp men själv tycker jag bättre om foam. Om du struntar i den kommer du få massor av störande ljud när du går på golvet. Parketten är lite "flexig" så utan stegljudsdämpning kommer den slå mot underlaget och bli riktigt irriterande.
Karl_Pedal: Har haft nån enklare filtmatta med dräningeringsknoppar under på en inglasad balkong och märkte inte av några problem med sol och värme. Du har ju dessutom bättre förutsättningar så du kan nog välja rätt fritt. Åk till en matthandlare och kolla vad som finns.
Stadsfiskalen: Vad skönt. Du kommer få ett sjukt lätt golv att lägga! Jag la 50 kvm på en dag utan att jag stressade nämnvärt.
dennisson: Det fick bli såhär. Hyrde en golvslip på cramo, 36-papper och en pilsner senare så ser det ut såhär. Maskinen tuggade på fint och nu är det plant. Slår någon mm Har 4 ställen kvar att köra på sen är det klart. Det tog ca 20min att fixa detta rummet
Fru G:son: [citat] Flera år försent...men kanske någon som ändå kan ha glädje av svaret. Har precis sett en liknande fläck och den är orsakad av en hundbädd som legat på samma ställe i flera år. Troligen har det blivit en utfällning från gummimaterialet under den. Det är samma typ av fläckar som blir efter exempelvis bildäck.
Stefan N: Kan det va fukt som reagerat med limmet som gjort fläckarna? Kan va värt att kolla innan man lägger dit nåt nytt.
davveno1: Hej! Skall lägga 3-stavs lamellparkett i huset. Sov 1 Sov 2 Sov 3 Samt hall och korridoren mellan alla rummen. Vad ska man ta hänsyn till här? Lägga i ljusets riktning från fönstren i sovrummen och på tvären i korridoren? Eller på längden i korridoren och på tvären mot fönstren i sovrummen? [bild]
Lello: Här kommer några bilder på resultatet. Blev faktisk riktigt nöjd själv. 😜 [bild] [bild]
para: Glesen är 21x120 och slangen (diam 17mm) ligger med cc300, typ 30mm mellan all gles.
peterwesterlund: Jag ska jämna till ett svetsarbete jag gjort på våtrumsmatta med en mattsvets jag hyrt. Har förstått att man kan göra detta med lödkolvar. Dock måste man ha en lödkolv där det går att ställa in värmen på en lägre nivå. Så för det första, någon som har tips på en som är bra att använda till detta ändamål? För det andra vill jag att dennes spets är så där tjock som
Draven: Hej. Började lägga klinker på våran betong platta under balkongen. På efter middagen kom solen in och det blev väldigt varmt. Jag bände i dag på en platta som hade varit utsatt för solen och den hoppade loss, går det överhuvudtaget att lägga ute när solen är framme ?? Jag är dock inte klar än och har inte börjat foga.
danpih: jag förstår hur du tänker, men samtidigt tror jag inte inomhusklimatet ändras lika mycket som utomhusklimatet. hade det varit en nämnvärd skillnad, hade nog anvisningarna också hintat om detta. brukar ju stå i anvisningarna exempelvis "ca 8-10 mm rörelsefog" lägg med det minsta som dom skriver eller lite mindre? :)
danpih: Jag gjorde som när man lägger parkett. Borrade två hål och sen körde jag med vinkelslipen i 2 rake snitt från kanten till hålen och ett mellan hålen.
Knastrumpeten: Bättre sent än aldrig, här kommer bilder :) [bild] Den som är skarpsynt ser att den nya brädan längst ner i bild ser klyvd ut. Detta är i själva verket två golv-brädor sågade enligt denna skiss: [bild] Detta gjordes dels för att hålet i golvet var bredare än en enstaka golvbräda samt att det var två not som möttes där när golvet från hallen går över i köksgolv. Jag blev
huggan: Ring och prata med tillverkaren av det spacklet du ska använda. Så är du säker sen.
mexitegelvillan2017: [citat] Fast det verkar finnas laminat med vinyllager som går under benämningen vinylgolv, här tex: http://www.pergogolv.se/sv-se/vinylgolv/tekniska-egenskaper De golv jag länkade till verkar vara något liknande. Fast ibland verkar "vinylgolv" vara just vinyl rakt igenom.. Lätt förvirrande!
Nancy Biäng: Kom precis hem från sjukgymnasten med en tejpad "knivarm" :( Rekommenderar, i alla fall damer i sina bästa år, att inte skära in mattan i alla steg på en gång... Har lite finputs och tejpning kvar, men det får allt vänta tills armen är bättre :(