2 925 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hur lägger man enstavsparkett med fasade kanter?
Hej!
Har försökt googla men även söka på forumet här men hittar inget svar. Jag funderar på lägga enstavsparkett som är 2000mm x 180mm med fasade kanter. Det jag undrar är hur jag lägger detta med någon slags variation (dvs. starta med olika längder för att inte få symmetri i golvet) utan att få alldeles för mycket spill? Det är cirka 45-50 kvadratmeter som ska läggas.
Jag antar att de bitarna man kapar endast går att använda vid början eller slutet av en rad eftersom fasningen "försvinner" när man sågar av brädorna, eller tänker jag fel?
Någon som har erfarenhet av detta?
Tack!
Har försökt googla men även söka på forumet här men hittar inget svar. Jag funderar på lägga enstavsparkett som är 2000mm x 180mm med fasade kanter. Det jag undrar är hur jag lägger detta med någon slags variation (dvs. starta med olika längder för att inte få symmetri i golvet) utan att få alldeles för mycket spill? Det är cirka 45-50 kvadratmeter som ska läggas.
Jag antar att de bitarna man kapar endast går att använda vid början eller slutet av en rad eftersom fasningen "försvinner" när man sågar av brädorna, eller tänker jag fel?
Någon som har erfarenhet av detta?
Tack!
Bitarna du kapar av i slutet på en rad kan enbart användas i början på en annan rad. Med fasade kanter blir läggmönstret väldigt tydligt. Jag har nog bara sett läggningar med symmetriska skarvar. Annars försöker man lägga asymmetriskt för att gömma skarvarna.
Just det, det blir så ja. Jag tänkte fel innan om hur man kunde påbörja nästa rad. Jo, ska fundera lite om jag ska gå för fasade eller inte. Precis som du skriver så blir det tydliga linjer. Har massa provbitar hemma som inte gör mig mycket klokare.Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara