Vi har idag ett klickgolv i hela vardagsrum och kök med öppen planlösning ca 43 kvadrat.
Golvet lades när bostaden byggdes 2013 och ligger under hela köksskåpen/diskmaskin/kyl/frys idag.

Det är våning 3 av 5 och ett tegelhus. Tror att det är betonggolv, flytspacklat, någon plast (ångspärr?), foam, klickgolv.

Vi ska byta klickgolvet då det är slitet och vattenskador (mörkt i vissa skarvar).
Vi vet ännu inte om det är fukt under men hoppas givetvis att det inte är det utan att det visar sig att skadorna är ytliga.

Golvet sviktar rejält just vid köksskåpen.
Vet inte om det beror på underlaget eller att det ligger för tight mot vägg.

Mina frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med är:

1. Finns det någon genväg för att slippa montera bort alla bänkskåp och bänkskiva när vi ska ta bort golvet som ligger under bänkskåpen?

2. Ska man lägga nytt golv in under bänkskåpen eller är det bättre ur ett fuktperspektiv att lägga typ sådana droppskydd som ligger under diskmaskinen?
Alltså ställa bänkskåpsstommarna ovanpå droppskyddsbrickor?

Har även läst att det är dumt att bänkskåp står på golvet eftersom det då inte kan röra sig?
Stämmer det?

3. Ska man byta ut ångspärren (plasten) som ligger närmast flytspacklet eller räcker det att byta foam och golvet?

4. Något extra bra golv-läggningstips ni vill dela med er av? ;)

5. Hur lång tid ungefär tror ni att det tar att lägga 40 kvadrat klickgolv?

Suuuupertacksam för hjälp!!

Hej många frågor 1 troligtvis kan man lossa benen och dra ut golvet du behöver inte lägga under skåpen bara under diskmaskin och kyl/frys antar att du har socklar vid skåpen

2 plasten kan återanvändas om den är hel

3 svikt beror oftast på ojämt undrar som bör spacklas upp

40 m2 lägger man på en dag utan problem
Lycka till

BirgitS
2. Läs på Säkert vattens webbplats om hur man vattenskyddar kök.

Om bänkskåpen tynger mycket på ben eller socklar, och inte i huvudsak hänger på väggen, bör man inte lägga parkettgolv eller annat golv med trä som krymper och sväller på grund av variation i luftfuktighet under bänkskåpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.