Hej.
Vi bor i ett nybyggt hus och har bott här ca 6 månader. Nöjda med det mesta förutom golvet. Vi har 14 mm ekparkett i nästan hela huset, men känsligare golv får man leta efter.
Tryckmärken uppstår oerhört lätt, minsta lilla sak man tappar blir tryckmärken av. repor uppstår också oerhört lätt. jag har aldrig varit med om ett golv som är så känsligt.

Tror att parketten r från tarkett, men är inte helt säker. Ska parkettgolv vara så här tryckkänsligt, (mjukt) eller finns det möjlighet att reklamera tro? Vill gärna ha lite köptt på benen innan man börjar gnälla hos byggaren, bra o ha lite argument att komma med.

Vet minst en av de andra grannarna som upplever att golvet är väldigt känsligt. Det går inte att köra med kontorsstol utan att det blir märken.
visst tappar man tunga saker så blir det ju märken, men detta känns inte alls bra, trodde att parkett speciellt ek skulle vara hyfsat hårt.

Parkettgolv är känsligare än vad många förväntar sig,
Hundar och kontorsstolar går bort...
Fast har den legat länge nog, så är "hela" golvet ett tryckmärke, då märks det inte lika mycket, som ett enstaka märke på ett nytt golv..

T
Vill man ha ett tåligt golv så är det laminat eller klinker som gäller!

Ett ställe man absolut inte ska ha parkett i är i hallen där både väta och grus kan göra rejäla skador på parkettgolvet.

Jo visst vet jag att laminat är hårt, visserligen tappra man nåt o det blir en flisa så syns det och materialet under syns ( grönt filt hos svärföräldrarna)
Har klinker i hallen, men man tycker att det inte borde vara "så" känsligt" har bott i äldre hus med gamla parkettgolv, men de var ju i alla fall väldigt hårda.

detta golv räcker man tittar på så blir det märke..... ja vad göra...?

Är det oljad gran med eklook eller hårdlackad ek?

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Är det oljad gran med eklook eller hårdlackad ek?
Bra fråga. jag ska ta reda på det, enligt uppgift när vi beställde huset skulle det vara lackad ekparkett inte eklook. kanske blev lite lurad... det beter sig som gran.... mjukt av bara den.
Har några bitar kvar i garaget, två hela längder står det nget als på baksidan vilket jag tycker är konstigt, brukar det inte stå tillverkare o modell på alla brädor?
sen har vi en kort stump det står tarkett på.

Redigerat:
kan åxå vara så att du retar upp dig på alla småskavanker. Dessa syns ju alltid mer på ett nytt golv än ett gammalt som har en härlig patina övver allt.

jo, det gör man förvisso. men jag kan göra små märken med hjälp av mina naglar.... om det är träet eller lacken som är mjuk det vet jag inte när det gäller nagelbiten.
men trampa t ex på en liten plastleksak eller nåt så har man fina djupa tryckmärken
hälsar man på folk som har äldre parkett, så verkar det stenhårt...

Nu kanske du har fått ett defekt golv, det är mycket möjligt.

Men.. Risken med nya prylar - vare sig det är hus, segelbåtar, bilar eller något annat - är att man stirrar på dem alldeles för mycket.

Vi har Dalagolv i furu i ett rum. Ser så perfekt ut att folk tror det är plast - men om jag tittar i "rätt" ljus så ser det för dj*kligt ut. Fullt av repor.

Min gamla SUV väcker folks beundran (även mina superkritiska iPod-ungar tycker att den är som ny), och ändå så är den så sönderrepad av Gotländskt tynne och snoriga kor som stuckit in sina huvuden genom sidorutan i obevakade ögonblick att jag fullständigt givit upp.

Men det är bara jag som ser det.

Beauty is in the eye of the beholder. Varje märke är ett minne. Uppskatta dem, och lev livet.

Personligen tycker jag att jag har centimeterstora glipor mellan mina gerade lister... men INGEN annan ser det... håller jag på att bli tokig???

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej, måste göra ett inlägg här.. Jag har samma problem med våra golv, 14mm jive eklamell från Grambo, som är precis sådär mjuka som "bulldog" beskriver, och det är glipor mellan och vissa ändskarvar är inte inbördes förskjutna och golven sviktar och knarrar..
Har haft en egen besiktningsman här som gjorde anmärkning men Hjältevadshus tog en egen oberoende besiktningsman som inte "såg" alla glipor m.m han mätte lite här och var och antecknade sedan några ställen som hade för stora glipor och knarr. Samt att ändskarvar inte är förskjutna inbördes.
Har nu fått veta att Hjältevad bara byter ut enstaka brädor, alt. slipar ner där det behövs osv. Kan man verkligen byta brädvis ett flytande golv?? måste man inte byta hela golvet?? Någon som vet.
Till råga på allt så har Hjältevad satt in ett annat golv hos oss än det som står på vårt kontrakt, kallar det uppgradering och säger sig ha rätt att göra så, någon som vet om dem får byta golv märke utan att vi är överens om det?
Tacksam för svar från någon som kan golv...

Har ett ekgolv från Tarkett, Epoque tror jag aat det heter. Trots att vi har en hund som väger 30 kg och ibland gör rivstarter på golvet så finns det inte ett märke på golvet. Så det är nog skillnad på ek och ek, även stor skillnad på ytbehandlingen. Golvet är i den övre prisklassen, ca 500 kr/m2 för 3 år sedan.

Vi har oljad ekparkett från Byggmax (Barlinek). Har legat två år i hall och matplats. Det finns ett synligt märke där någon tappat något tungt och vasst metallföremål. I övrigt syns inga märken trots småbarn som leker på golvet.

Sen är det väl också så att ek blir hårdare med tiden. Man brukar ju prata om nyavverkad ek som "grön" och lätt att bearbeta.

Har 14mm Tarkett i hela huset. Sämre skit får man leta efter. Känsligt och fläckbenäget. Har två 45-kiloshundar som repar upp golvet dagligen. I nästa hus blir det klinker i stort sett hela huset.

La tarkett ek i nya lägenheten i somras, mycket repor överallt där man varit lite oförsiktig ... :(

Det är absolut mjukare än gamla ekparketten i förra lyan men sen så syns ju väldigt mycket mer på ett nytt golv.

Hur ser det ut efter 8-10 år då ni som har äldre golv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.