4 774 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
skarva ihop fris med golv
Har letat efter någon sida eller tråd som beskriver hur man fäster ihop fris och golv, när man läggar en fris runt sten vid en eldstad.
Det enda jag hittat har varit "utvändig" fris då går det att använda sponten.
Vid en eldstad blir det liksom en "invändig" fris och jag förstår inte hur man skall få den att hålla ihop med golvet.
Hur gör man två av tre sidor skulle kunna gå att kexa ihop, men hur får man fast den tredje sidan?
Det enda jag hittat har varit "utvändig" fris då går det att använda sponten.
Vid en eldstad blir det liksom en "invändig" fris och jag förstår inte hur man skall få den att hålla ihop med golvet.
Hur gör man två av tre sidor skulle kunna gå att kexa ihop, men hur får man fast den tredje sidan?
jag la fris runt skåpen i mitt kök (det är ju förstås golv under skåpen också) och "sista plankan" skruvade jag uppifrån, allt annat skruvar man ju i kanten. Jag ser inte skillnaden här (eller gjorde jag helt galet). Lägger du frisen först och stenen sen så är det ju bara att skruva i kanten... Kex eller fräsa in en not för att sätta en lös spont i i hörnen... Golvet kommer ju i det fallet sen att "låsa" i frisens spont/not. Skulle stenen redan ligga där skulle jag skruvat uppifrån, golvskruven, iallafall om man väljer den smalaste, är ju ruskigt tunn (jag tror jag hade grabber) och bara en liten dutt oljespackel i hålet så stör det inte tycker jag... Sen ska man väl inte skruva i båda sidor misstänker jag, det ska ju kunna röra sig lite granna...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden