Hej!
Jag tänkte som många andra lägga golv på en platonmatta i källaren och ha en fläkt som ventilerar detta. Rummet är 8x3 meter. Utsuget tänkte jag ha på ena kortsidan för jag har en ventil där.
Min fundering är var öppningarna längs väggarna brukar placeras. För att få hjälp med placeringen av detta ville Isola ha 1500 kr, så jag tänkte höra här först.
Hur har det placerats hos er?
Räcker det med ett luftintag mitt på andra kortsidan för att hela golvet ska ventileras tillräckligt. Jag tänkte ha tilluftdon eftersom man då kan byta filter.
Tacksam för synpunkter!
 
L
Du ska ha ventilerade socklar runt om , dom är urfrästa med jämna mellanrum så luft kan gå ner
något tilluftdon brukar inte användas bar sug
 
De socklar som är tänkta att användas vid mekanisk ventilation med Platon är inte urfrästa när man köper dom, utan det är tänkt att man ska göra öppningar på strategiska ställen, men jag vet inte var i rummet, hur stora öppningar och hur många öppningar...
 
Lägg upp en planlösning (y)
 
Okej, så här ser rummet ut. Det kommer alltså ned en trappa i betong ned i betongplattan.
Min tanke är att 2-3 st öppningar på ena kortsidan och en mindre öppning under trappan borde göra att det ventileras tillräckligt. Eller vad tror ni?
 
  • Handritad skiss av ett rum med måttangivelser och planerade ventilationsöppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju sätta Isola's egna golvlist.
Ventilerad och med filter (y)

Ta bara upp för ventilationen på kortväggen och under trappan och skippa resten.

Filtret kommer fördela undertrycket jämnt (y)
 
Ja det borde ju fungera... Tack så länge!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.