Hej
Jag sågade ett kilsågat golv i går, 65mm tjokt, 300-500mm brett.
Hur skall detta ströläggas?
Jag har hört att maj kan såga spår påp "undersidan" för att förhindra torksprickor.
Någon som vet mer i detalj hur man brukar göra?

L
När har du tänkt att kunna använda dom , kan ta ett par år innan dom är torra , sen ska du väl hyvla dom till rätt grovlek .
Så tjocka brädor kommer nog att spricka bra , grova bord 50mm är spårade under för att inte slå sig och då är dom limmade, flera brädor i sidled .
Med den bredden du har , är det nog tvetydigt om dom kommer att klara sig ,
Att ströa räcker med 10 mm strö ca 50 cm tätt , och ska ligga utomhus i friska luften med ett tak över sig , kan du få dom i skugga hela tiden så är det bra
Vintertid frystorkar dom sakta och sommartid går det lite fortare

Har ingen brådska med torkningen då jag inte har någon användning för golvet ännu....
Om det spricker för mycket kan jag ju alltid såga upp det till reglar

Det där går bra tror jag!
Det sprack inte så mycket förr och knappast lär det spricka så mycket nu heller.
Man måste bara kunna konsten och göra arbetet rätt.
Jag skulle absolut INTE såga spår på undersidan. Då blir spåren brottanvisningar för torksprickorna och allting spricker sönder precis så som litetavvarje förutspår.
När du planhyvlar golvvirket före läggning försvinner ju den mesta kupigheten. Litet kupighet måste man acceptera i ett golv av breda plankor.

Bottnen (underlaget) under stabben behöver vara minst 30 cm högt så du får luftcirkulation under stabben. Det måste också vara rakt. Jag brukar bygga det av lastpallar och gamla bilade stockar från rivningar.
I understa varvet i stabben är det bäst att lägga dåliga vankantade bräder av betongformskvalitet som ju alltid kommer av de sämre bitarna vid sågningen. Om stabben får för mycket fukt underifrån blir det då det minst värdefulla virket som förstörs.
Om du strölägger med 1-1,5 meters avstånd med 1 1/2 eller två tum högt strö blir det bra. Lämna en tum luftspringa i sidled mellan varje planka. Om plankorna är olika långa är det bäst att göra stabben så lång som det längsta virket och låta kortare plankor sluta inne i stabben. Om man drar ut varannan planka till var ända blir stabben stadig endå.
De gamla säger att man skall stabba breda plankor med kärnsidan uppåt men jag vet inte varför.

10 mm strö är fullkomligt vansinne. Så kan man göra då virket skatt torkas i virkestork men skall man lufttorka virket krävs mycket mer luft mellan varven. Entums strö brukar räcka för virke som är två tum eller tunnare. Jag brukar lägga 2x2 som strö då jag har virke som är över två tum.
Nu har du höstsågat virke som ju har sämre väderförutsättningar för torkningen så jag skulle absolut stabba med 2x2 tums strö. Jag brukar spara alla tvåtums plankor som har vridit eller krökt sig i torkningen så de inte duger att bygga av och alla överblivna stumpar jag får tag på. Dem klyver jag upp till 2x2 tums strö.
Bredden på mina stabbar har jag standardiserat till 1,2 meter. Då blir virket mer lättåtkomligt och luftcirkulationen bättre än om man har jättebreda stabbar med flera meter långt strö.

Om golvet är av furu skall du stabba med torkat strö. Minst ett år skall ströet ha lufttorkat. Gran eller björk duger. Stabbar man furu av grövre dimension med furuströ eller med nysågat granströ brukar det bli blånadsränder tvärs över plankorna där ströet har legat.

Egentligen skall man inte höstsåga furu av bättre kvalitet om man kan undvika det. Mars till början på maj är rätta tiden.

Framför allt måste du bygga ett bra tak på din stabbe. Jag brukar använda gamla rostig korrugerad takplåt. Den tigger jag till mig mer eller mindre gratis av folk som byter tak eller river hus.
Presenningar duger inte för de hindrar luftväxlingen.

Lycka till!

• Gilla
Paprik och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.