3 244 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Golvkonstruktion i 60-talshus
Hej, jag är en som som gärna ritar, räknar och planerar 18 gånger innan jag påbörjar mina projekt speciellt iochmed att jag vill göra ordentligt och förbättra huset och inte bara ytrenovera.
Alltså jag håller i nuläget på att fundera på hur jag ska göra med vårt golv i vardagsrummet på 32 m2. Huset är byggt på -67 har jag för mig med uppreglat golv med isolering ovan plattan, jag har renoverat badrummet på nedervåningen och hittat byggplast under plattan på två ställen och syllar och virket i ytterväggen var fräscha utan mög och dylikt så jag hoppas/ förmodar att de som byggde vårt hus kände till problemet med fukt. Förövrigt står huset på berg, även ca 500-1000 mm ovan gatan nedanför huset så jag tror att fukt underifrån är ett litet problem. Men då är min plan såhär- jämna av den icke slodade bottenplattan med avjämningsmassa, västkustskiva alternativt isolering längs väggarna följt av 50-100 mm tjock betongsockel, xps isolering innanför sockeln, vattenburen golvvärme i skenor ovanpå xps, flyta in värmeslingorna och parkett.
Fungerar detta?
Någon som har en annan mer ekonomisk och vettig lösning?
Kan jag ha något billigare spackel för avjämning under isoleringen eller bör jag ha spackel som tål golvvärme där också?
Tankar och reflektioner är mer än välkomna.
Mvh Marcus
Alltså jag håller i nuläget på att fundera på hur jag ska göra med vårt golv i vardagsrummet på 32 m2. Huset är byggt på -67 har jag för mig med uppreglat golv med isolering ovan plattan, jag har renoverat badrummet på nedervåningen och hittat byggplast under plattan på två ställen och syllar och virket i ytterväggen var fräscha utan mög och dylikt så jag hoppas/ förmodar att de som byggde vårt hus kände till problemet med fukt. Förövrigt står huset på berg, även ca 500-1000 mm ovan gatan nedanför huset så jag tror att fukt underifrån är ett litet problem. Men då är min plan såhär- jämna av den icke slodade bottenplattan med avjämningsmassa, västkustskiva alternativt isolering längs väggarna följt av 50-100 mm tjock betongsockel, xps isolering innanför sockeln, vattenburen golvvärme i skenor ovanpå xps, flyta in värmeslingorna och parkett.
Fungerar detta?
Någon som har en annan mer ekonomisk och vettig lösning?
Kan jag ha något billigare spackel för avjämning under isoleringen eller bör jag ha spackel som tål golvvärme där också?
Tankar och reflektioner är mer än välkomna.
Mvh Marcus
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det känns lite oklart vad du vill veta. Rita gärna en enkel skiss. Om du har en platta som är oisolerad undertill hjälper inte plast under plattan för att förhindra fukt. Denna uppstår då varm inneluft kyls av av kall betong. Ett uppreglat golv kan trots det fungera om reglarna inte ligger direkt på betongen och luft kommer åt utrymmet.
Det jag vill veta är egentligen hur det blir om jag lägger isolering i form av cellplast eller då xps isolering som har bättre isoleringsförmåga än vanlig cellplast, ovanpå betongen. Läst någonstans om fuktförskjutning?
Men om nu inte problemet är markfukten som du beskriver så borde man väl kunna göra en flytande golv uppbyggnad med plast under den överliggande isoleringen och flytspacklingen. Fast i och för sig så kan man ju inte lägga plasten som ska vara under parketten där isåfall? Kan ju inte ha åldersbeständig plast på både över och undersida, är väl som att be om fuktskador.
Varför vill jag använda isolering istället för eps-cement? Helt enkelt för att jag vill ha så bra isolervärde som möjligt iochmed golvvärmen och inte höja golvet mer än det är idag.
Lägger upp en skiss imorgon om du fortfarande inte förstår mig?
Med vänlig hälsning, Marcus
Men om nu inte problemet är markfukten som du beskriver så borde man väl kunna göra en flytande golv uppbyggnad med plast under den överliggande isoleringen och flytspacklingen. Fast i och för sig så kan man ju inte lägga plasten som ska vara under parketten där isåfall? Kan ju inte ha åldersbeständig plast på både över och undersida, är väl som att be om fuktskador.
Varför vill jag använda isolering istället för eps-cement? Helt enkelt för att jag vill ha så bra isolervärde som möjligt iochmed golvvärmen och inte höja golvet mer än det är idag.
Lägger upp en skiss imorgon om du fortfarande inte förstår mig?
Med vänlig hälsning, Marcus
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att lägga ut plast på ett oisolerat betonggolv är som att lägga ut plast på gräsmattan när det regnar. I båda fallen samlas vattnet ovanpå plasten. Däremot kan man lägga plast ovanpå isolering, då blir det som en vanlig ångspärr. Men det gör man primärt för att man använder ett isoleringsmaterial som inte tål fukt i form av kondens.
Om du bygger upp golvet som en sandwichkonstruktion med ett helt isoleringsskikt ovanpå betongen och sedan någon form av flytande golv ovanpå det, så går det bra. Men du bör nog ta bort dina reglar för säkerhets skull.
Om du bygger upp golvet som en sandwichkonstruktion med ett helt isoleringsskikt ovanpå betongen och sedan någon form av flytande golv ovanpå det, så går det bra. Men du bör nog ta bort dina reglar för säkerhets skull.
Kanon det var det jag undrade, men då bör ju min plan fungera utan att fukt kommer ovanifrån. Lägga plast ovanpå betongen var aldrig ett alternativ.
Reglarna är självklart det jag är ute efter att plocka bort, som gråmacka är organiskt material i nygjuten/ färdig betong inget jag vill vara med om
Men då lägger jag enbart den plasten som är avsedd att ligga under parkett ihop med foamen och ingen annanstans?
Reglarna är självklart det jag är ute efter att plocka bort, som gråmacka är organiskt material i nygjuten/ färdig betong inget jag vill vara med om
Men då lägger jag enbart den plasten som är avsedd att ligga under parkett ihop med foamen och ingen annanstans?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Yes!
Tackar ödmjukast för dina råd! Trevlig kväll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden