J
Har ett litet hemma gym och vågar inte göra vissa lyft med skivstången eftersom jag är rädd
att om jag tappar den på parkettgolvet är det kört :cry:

Om skivstången väger ca 200kg och tappas från ca 2m kommer en gummi matta att skydda golvet?

PS vet inte vad som finns under parkettgolvet bara att det är på bottenvåningen.

200kg från två meter skyddar ingen gummimatta. Du måste nog bygga ett ordentligt podium av tjocka plywoodskivor och en regelkonstruktion under som fördelar vikten på ett större område.

• Gilla
janerik12 och 1 till
  • Laddar…
Vore kanske bra för framtiden att ta reda på vad du har för golvkonstruktion rent allmänt också. Är det källare, torpargrund eller betongplatta på mark tex?
Oavsett vilket, så gäller dock Finndjävels svar.

Ja, med så stora vikter från så hög höjd så är det inte parketten som är det största problemet...

J
Anna_H Anna_H skrev:
Vore kanske bra för framtiden att ta reda på vad du har för golvkonstruktion rent allmänt också. Är det källare, torpargrund eller betongplatta på mark tex?
Oavsett vilket, så gäller dock Finndjävels svar.
Finns en lucka man kan "krypa" under huset så jag tror det är torpargrund.

När det börjar handla om så tunga vikter så känns det som läge och flytta ut från vardagsrummet. Hur du inget garage eller lada att hålla till i istället. När du dessutom nämner 200kg från 2m höjd så känns det som att det är tunga böj det handlar om och då kanske det är läge att hålla till någonstans där du kan snickra ihop ett power-rack

• Gilla
janerik12
  • Laddar…

Bästa svaret

Att släppa en skivstång från 2m höjd låter ju som någon sorts tyngdlyftning. Enligt wikipedia så är ju 200kg i Ryck eller Stöt världsrekordklass eller däromkring. Min personliga tanke är ju att om man tillhör världseliten så borde man kanske kosta på sig ett lite bättre gym än sitt vardagsrum.

Gör som andra har föreslagit och inred garaget eller liknande utrymme med betonggolv till gym, då får du mycket bättre marginal. Om det inte går så bygg något liknande denna lösning. Varva gärna med ett par lager till med gummimatta där vikterna landar så tas krafterna upp lite snällare.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.