Tänker inreda övervåningen och planerar att lägga furugolv där. Idag har jag en spånskiva på bjälkarna. På spånskivan planerar jag att lägga ett lager 3mm underlagsfoam, sedan ett lager golvgips, ytterligare ett lager 3mm foam och till sist furugolvet flytande. Jag kan tänka mig att foam är bra för att dämpa annars så störande ljud från övre plan.

Tror ni på det här? Tror ni att det går bra att limma brädorna? Jag planerar att betsa + lacka brädorna.

ojniemin
 
Ingen foam under golvgipsen för den gör lika mycket nytta som tändsticka undervattnet....Vill du dämpa ljudet ordentligt lägger du stepisol...golvspån (flytande) och sen furugolvet även det flytande.... Spikar du furugolvet ör det meningslöst med all form av foam...
 
Stepisol verkar vara svårt att få tag på. Har ringt till flera byggäffarer men de har inte hört talas om nåt sånt.

Vad skulle ni föreslå för golvkonstruktion om man vill dämpa ljudet så mycket som möjligt och ändå vill hålla kostnaderna nere? Och helst med furu överst.

ojniemin
 
Att lägga massivt furugolv kan ge otäcka överraskningar när trät krymper och sväller. Risk finns att man får ett par springor som tar all krympning så att brädorna går helt isär, svårt att få ihop sedan igen. Lägg i stället lamell parkett av fur som inte rör sej så mycket.

mvh plexi
 
ojniemin skrev:
Stepisol verkar vara svårt att få tag på. Har ringt till flera byggäffarer men de har inte hört talas om nåt sånt.

Vad skulle ni föreslå för golvkonstruktion om man vill dämpa ljudet så mycket som möjligt och ändå vill hålla kostnaderna nere? Och helst med furu överst.

ojniemin
Det beror på hur mycket ljud du skall ha bort. Bra ljudisolering kostar pengar tyvärr. Och byggvaruhus är fel forum att söka stepisol gå på generalagenturen...
Men visst foam hjälper en aning mot steg ljudet. Men trä bjälklag är värdelöst i ljudsammanhang vikten är så låg. Osv osv. Säg vilken typ av ljud du vill ha bort så är det enklare att ge en prisbild. Stegljud, luftljud eller båda?
 
Stegljud tänker jag närmast på. Luftljudet bör ju tas hand om av isoleringen i bjälklaget.

ojniemin
 
ojniemin skrev:
Stegljud tänker jag närmast på. Luftljudet bör ju tas hand om av isoleringen i bjälklaget.

ojniemin
Isolering hjälper endast mot inre resonanser i konstruktionen. Men stegljudet kommer du åt med en foam men bara hjälpligt. Det brukar iofs duga i enfamiljshus. Sedan hjälper densitet. Men i ditt fall hmm stepisol eller likvärdigt, spån på detta sedan nytt golv... Eventuellt kan du försöka styva upp konstruktionen med lite golvgips men det hjälper inte mycket men en aning. Vill du tjäna lite grann så lägger man matta istället, men textilmatta är kosmiskt okul men ett alternativ..
 
mr Z skrev:
Isolering hjälper endast mot inre resonanser i konstruktionen. Men stegljudet kommer du åt med en foam men bara hjälpligt. Det brukar iofs duga i enfamiljshus. Sedan hjälper densitet. Men i ditt fall hmm stepisol eller likvärdigt, spån på detta sedan nytt golv... Eventuellt kan du försöka styva upp konstruktionen med lite golvgips men det hjälper inte mycket men en aning. Vill du tjäna lite grann så lägger man matta istället, men textilmatta är kosmiskt okul men ett alternativ..
Vet inte hur seriöst det här var menat men hörde precis om en som:

Använde något skum istället för isolering i botten, sen frigolit för att återigen använda skum...
Mellan träbjälkar och golvskivorna skulle han lägga 3-5 mm gummi. Golvskivorna skruvades fast....

Olika material gör att ljudet bryts ner tydligen.

Han hade jobbat som ljudtekniker och dom byggde även väggarna på liknande sätt för studios. Just det, väggarna kläddes också med skumgummi och tyg.... Rummet blev då ljudisolerat och  "flytande"...

Du kan ju alltid testa!  ;D

Men jag förstår vad Du menar med stegljud. Öppen planlösning och vilda ungar!  ;)
 
Man vill alltså inte få en känsla av att 'taket ramlar ner' när barnen leker på övre plan. Stegljud kallade jag den typen av ljud för.

ojniemin
 
Har det skett någon utveckling på stegljud sedan 2005? Jag ska byta knarrande golv på övervåningen i ett tvåfamiljshus. Är det så att Stepisolremsor på bjälklaget>flytande spånplattor>parkettgolv är modellen? Tjänar man tysthet på att lägga golvgips på spånplattorna innan parkettgolvet? Samma sak på taket på första våningen>glespanel och gips, är det speciellt dämpande?
 
Dom fysikaliska lagarna har inte ändrats sedan 2005:).

Jag antar att det är både stegljud- och luftljudsisolering du vill åstadkomma.

Principen med stepisol / sylomerremsor under tunga skivmaterial (ceminwood el golvgips) är en fungerande lösning. Viktigt att den flytande konstruktionen är mekaniskt frikopplad från väggar och genomföringar och helt lufttätt fogad.

Regelfacken isoleras med löst packad stenull med volymvikt runt 30 kg / m3.

Om bjälklaget är öppet kan facken gipsas och fogas från ovansidan om man vill slippa byggprocessen i det nedre planet.

Om man har generös takhöjd i den nedre våningen kan ett sk. ”hangerstak” (ett tungt frikopplat gipstak) monteras. Otroligt effektiv ljudisolering men konstruktionen bygger minst 200 mm.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Dom fysikaliska lagarna har inte ändrats sedan 2005:).

Jag antar att det är både stegljud- och luftljudsisolering du vill åstadkomma.

Principen med stepisol / sylomerremsor under tunga skivmaterial (ceminwood el golvgips) är en fungerande lösning. Viktigt att den flytande konstruktionen är mekaniskt frikopplad från väggar och genomföringar och helt lufttätt fogad.

Regelfacken isoleras med löst packad stenull med volymvikt runt 30 kg / m3.

Om bjälklaget är öppet kan facken gipsas och fogas från ovansidan om man vill slippa byggprocessen i det nedre planet.

Om man har generös takhöjd i den nedre våningen kan ett sk. ”hangerstak” (ett tungt frikopplat gipstak) monteras. Otroligt effektiv ljudisolering men konstruktionen bygger minst 200 mm.
Tack för ditt svar Björn. Jag tänker följa dina råd: Vad tror du om denna underlagsskiva från Bauhaus:
Underlagsskiva XPS Maxima 5mm
eller denna: https://www.bauhaus.se/underlag-pro-acoustic.html

Jag tänker följande golv: Skruvat/limmat golvspånplatta mot bjälklaget>en av stegljudsmattorna ovan>två flytande gips på toppen.Facken isoleras så som du beskrev.

Hur låter detta? Ska gipsen limmas?

I taket på undervåningen tas taklisten bort - taket tätas med latex. Gipsskiva på glespanel. Alla genomgångar/hål mellan övervåning-undervåning tätas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.