I en bostadsrätt på tredje våningen byggd 2001 har jag svikt i ekparketten i lägenheten (värre på vissa ställen), och möbler man går förbi kan skaka och gunga. Parketten känns inte stum och hård, utan lite gungande känsla. En dansande folkmassa skulle få mycket svaj i vardagsrummet.

Då jag frågade styrelsen om hur det golvet var byggt fick jag svar att det är uppreglad parkett.

Vad betyder egentligen "uppreglad parkett"? Vad var byggstandarden i början av millenniet? Vad skulle ni gissa finns under ekparketten, och hur skall jag kunna ta reda på det utan att riva upp hela golvet och titta? Är det träbjälklag, och sen en parkett direkt på detta, eller byggdes bara parkett på installationsreglar på 2000-talet?

Jag undrar också om vad som kan göra att golvet känns så instabilt? Kan det ha varit så redan då det byggdes, eller hur kan "uppreglad parkett" från ca 2001 börja svikta?

Och slutligen, finns det någon lösning förutom att riva upp all parkett för att få svikten att försvinna.

Vore tacksam för all tankar!

Själva bjälklaget består med säkerhet av betong i någon form, platsgjuten eller prefabricerade element. Träbjälklag har inte använts i flerbostadshus i större utsträckning sedan 1920-talet. Ovanpå detta betongbjälklag har man placerat träreglar på vilka man sedan har fäst parkettbrädor. Att golvet sviktar beror antingen på att träreglarna sitter för glest eller att man använt för tunna brädor eller en kombination av båda orsakerna. Det finns ingen vettig lösning som inte innebär att golvet bryts upp.

• Gilla
naderiano och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Själva bjälklaget består med säkerhet av betong i någon form, platsgjuten eller prefabricerade element. Träbjälklag har inte använts i flerbostadshus i större utsträckning sedan 1920-talet. Ovanpå detta betongbjälklag har man placerat träreglar på vilka man sedan har fäst parkettbrädor. Att golvet sviktar beror antingen på att träreglarna sitter för glest eller att man använt för tunna brädor eller en kombination av båda orsakerna. Det finns ingen vettig lösning som inte innebär att golvet bryts upp.
Tack för svar.

Så du tror det är troligt att ekparketten inte ligger direkt mot reglarna utan det finns ett undergolv i trä?

Finns det något halvbra sätt att stötta upp utan att riva parketten?

Jag tror att det ser ut så här, om huset är byggt 2001:
Sektion av golvstruktur med betongplatta, reglar och parkett, diskussion om byggår och renoveringstips.
Underifrån: betongplatta, reglar, parkettbrädor. Det finns inget undergolv i trä. Är byggnadsåret verkligen 2001? Något skumt är det dock. Ett modernt golv skall inte kännas så.

Om du vill bygga ovanifrån kan du lägga nya kraftigare parkettbrädor ovanpå de gamla. Men då ökar golvets höjd, vilket kan skapa andra problem.

• Gilla
Villervalle2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.