12 884 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Nålfiltsmatta i källaren/ suturängvilla
Hej,
Har för avsikt att renovera min källare trots att det inte är en källare. Har en suterängvilla där vardagsrum och sovrum ligger över jord. Uppreglat med, tror jag jag träreglar och golvskivor från 1971. Känner ingen lukt och ingen fukt (väldränerat från start och jag har lagt till ytterligare dränering).
Frågan är om jag kan använda nålfiltsmattan som underlag för nytt golv? Laminat eller parkett? Vad är mest lämpligt eller skall jag behöva riva upp allt?
Har för avsikt att renovera min källare trots att det inte är en källare. Har en suterängvilla där vardagsrum och sovrum ligger över jord. Uppreglat med, tror jag jag träreglar och golvskivor från 1971. Känner ingen lukt och ingen fukt (väldränerat från start och jag har lagt till ytterligare dränering).
Frågan är om jag kan använda nålfiltsmattan som underlag för nytt golv? Laminat eller parkett? Vad är mest lämpligt eller skall jag behöva riva upp allt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Tarkett har med nålfiltsmatta som godkänt underlag i läggningsanvisningarna för åtminstone vissa av deras parkettgolv.
https://konsument.tarkett.se/sv_SE/...r-doc-role[]=Läggningsanvisning&search[body]=
Ta väck gamla nålfiltsmattor! Dvs om du inte är biolog, och vill studera uppkomsten av nya livsformer i de avlagringar som dessa brukar vara mättade med. Sen passar du även på att riva ut ev. träreglar och se till att göra golvet ordentligt.
Ok. Nålfiltsmattan skall bort. Att riva upp hela golvet med skivor och reglar hoppar jag nog över eftersom jag då får fortsätta och riva hela huset om inte trä får komma i närhet mot betong. Förutsätter att det ligger åtminstone någon form av fuktspärr mellan reglar och platta.
Grundfrågan kvarstår dock. Parkett som jag förstår andas eller laminat som är tät eller har jag totalt missuppfattat!
Grundfrågan kvarstår dock. Parkett som jag förstår andas eller laminat som är tät eller har jag totalt missuppfattat!
Tveksamt om du kommer ifrån att riva upp reglarna. Kolla om det ligger trä mot betong, i så fall måste det till någon fuktspärr emellan, annars blir det förr eller senare problem.
Har du bara den detaljen ordnad kan du lägga laminat sen.
Har du bara den detaljen ordnad kan du lägga laminat sen.
Om golvet är gjort 1971 och det inte blivit nått fukt problem än, så bör det inte vara nått problem. Skulle rekomendera att du väljer parkett istället för laminat, det är kallt plastigt och otroligt fuktkännsligt. Parketten andas och tål mer fukt. Städa nålfiltsmattan så ska inte det heller va nått problem. Låter du den va kvar så kan du skippa underlagsfoamen. Då kan golvet fortsätta andas=)
Mvh Alex (golvläggare)
Mvh Alex (golvläggare)
Klicka här för att svara