Håller på med en rumsrenovering och ska lägga nytt golv samt sätta in en ny dörr. Är lite kluven angående hur jag ska göra vid övergången mot rummet utanför.

Ska jag lägga golvet först, för att sedan sätta karmen och tröskeln på plats ovanpå det nya golvet?

Eller är det bästa att sätta karmen först och lägga golvet sen? Hur blir det med tröskeln? Det kommer att skilja cirka 7-10mm mellan det nya golvet och golvet utanför.

Bifogar hur övergången ser ut idag.

• Övergången mellan ett trägolv och en högre beläggning vid dörröppning under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

E
Lägg golvet först så slipper du kapa runt karmen och få distans till den för rörelsemån. Lägg golvet nästan hela vägen in i nästa rum spara 2-3 cm. Klyv sedan in en 7-10 mm ekbit under tröskeln i det lägre rummet så syns det knappt.

• Gilla
Robris och 2 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Lägg golvet först så slipper du kapa runt karmen och få distans till den för rörelsemån. Lägg golvet nästan hela vägen in i nästa rum spara 2-3 cm. Klyv sedan in en 7-10 mm ekbit under tröskeln i det lägre rummet så syns det knappt.
Ny karm på plats och allt runt om fixat! Sista biten är nu att få till ekbiten under tröskeln. Tips på vad jag ska köpa? Nån typ av smyglist?

E
Det brukar finnas smyglist i ek typ 8x21 på metetsbitar hos välsorterade bygghandlare.

Så här blev resultatet!

• Nyinstallerade laminatgolv med träimitation vid en dörrtröskel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andned och 8 till
  • Laddar…
E
Exemplariskt!

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.