Vi har rivit ut gamla klinkers i mindre hall och fann detta trägov. Huset är byggt 1949. Är det värt att slipa, eller är det ett s k undergolv som är för tunt tror ni. Svårt att se tjockleken på brädorna bredd 10 cm. Täta springorna verkar inte aktuellt efter vad jag läst. Vilken behandling är bäst efter slipning? Bor på landet, en del smuts, har hund. Alternativet är att lägga nya klinkers. Trägolv med rester av gammal klinkers och lim, hus byggt 1949, osäkerhet om golvets slitstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Microkatten
Det ser ut som ett undergolv, och det lilla man ser på bilderna ser ju ok ut. Ett undergolv var ju aldrig tänkt att synas, även om det kan gå att slipa och få fint. Vill du ha trägolv så kan du också, istället för att slipa ner det gamla, lägga på ett lager tunnare trägoiv ovanpå. Då får du ett nytt slitlager och behåller ett fint undergolv.

Å andra sidan är det behandlat, så då är det nog använt som golv!?. Någon som har golv med springor och har tips? Olja eller lacka? Ganska stort slitage i denna hall.

BirgitS
Kanske några som trott att det skulle fungera som golv men som ångrat sig när de såg hur fort det blev slitet eftersom gran och furu är mjuka träslag och inte tål särskilt mycket slitage. Springorna kommer nog att bli fyllda av smuts och hundhår.

Jag har slipat och lackat ett sådant golv. Men det syns tydligt att golvet inte är gjort för att synas utan en funktionell yta.
Turlig nog har jag ingen hund men vi hade små barn med gummistövlar. Golvet var mjukt och blev slitet inom ett par tre år.
Nu skulle jag välja klinker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.