Hej! Har idag börjat riva upp en gammal matta, den är limmad på masonit. Läste här tidigare om asbest i lim, men att det då brukar vara mörkt lim? Detta ser mer genomskinligt ut, samma färg som masoniten. Huset är byggt 64. Vad kan detta vara? Hand som håller en bit av en gammal matta med synliga limrester på masonitunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Ja det där ser inte farligt ut. Luddet är bara från mattans undersida och svartlim ska ju vara mörkt.

• Gilla
BekymretSjel och 1 till
  • Laddar…
Okey, skönt att höra. Blir en vända till stan imorn för att införskaffa halvmask. Oavsett vad det är så är det nog ingen hälsokost.

P Piskfinne skrev:
Okey, skönt att höra. Blir en vända till stan imorn för att införskaffa halvmask. Oavsett vad det är så är det nog ingen hälsokost.
Jag är ganska dålig på asbest och vad du kan tänkas vara orolig för, men däremot så kan jag meddela att halvmasker du pratar om bara fungerar bra under väldigt optimala förhållanden.
Har du t.ex. mer än ett par dagars skäggstubb så kommer inte masken hjälpa ett dugg.

C C.Lundin skrev:
Jag är ganska dålig på asbest och vad du kan tänkas vara orolig för, men däremot så kan jag meddela att halvmasker du pratar om bara fungerar bra under väldigt optimala förhållanden.
Har du t.ex. mer än ett par dagars skäggstubb så kommer inte masken hjälpa ett dugg.
Okey, nej, det låter rimligt att funktionen inte är till fullo, men nån nytta gör den nog om man talar om exempelvis att slipa vanligt spackel eller till exempel isolerar, sen att den kanske inte skyddar fullt mot eventuell asbest kan jag absolut tänka mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.