Hej!
Köpt en sekelskifteslägenhet där min plan var att ta bort parkettgolvet som är lagt för 15 år sedan, och ta fram original furutiljor. När jag knackade bort första biten inser jag att det ligger ca 1cm tjockt flytspackel mellan parkett och original furugolv.
Någon som vet ifall man på ett rimligt sätt kan ta bort allt spackel? Är det knacka som gäller, eller kan man slipa?Eller bör man bara ge upp?
Ytan är på ca 50 kvadrat, så nu står jag och väger mellan att ta fram originalgolvet eller ifall jag får nöja mig med att slipa och vitvaxa.
Alla råd/åsikter mottages gärna!
Köpt en sekelskifteslägenhet där min plan var att ta bort parkettgolvet som är lagt för 15 år sedan, och ta fram original furutiljor. När jag knackade bort första biten inser jag att det ligger ca 1cm tjockt flytspackel mellan parkett och original furugolv.
Någon som vet ifall man på ett rimligt sätt kan ta bort allt spackel? Är det knacka som gäller, eller kan man slipa?Eller bör man bara ge upp?
Ytan är på ca 50 kvadrat, så nu står jag och väger mellan att ta fram originalgolvet eller ifall jag får nöja mig med att slipa och vitvaxa.
Alla råd/åsikter mottages gärna!
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Beror väl på hur hårt spacklet sitter..........säkert inget roligt jobb. Själv har jag aldrig förstått mig på dylika övningar. I ett gammalt hus så får man nog acceptera att det är lite krokigt och vint och flytspackla bara för att få in ett modernt klickgolv hör nog inte till avdelningen byggnadsvård iallafall.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Hej fsanden, hur gick det för dig? jag står i precis likadan situation och är faktiskt motiverad att kancka bort skiten för hand. Alternativt kolla med en firma som också kan slipa undergolvet i samma veva.F fsanden skrev:
Vore kul att veta hur du gjorde och hur resultatet blev!
Klicka här för att svara


