Hej!

Köpt en sekelskifteslägenhet där min plan var att ta bort parkettgolvet som är lagt för 15 år sedan, och ta fram original furutiljor. När jag knackade bort första biten inser jag att det ligger ca 1cm tjockt flytspackel mellan parkett och original furugolv.

Någon som vet ifall man på ett rimligt sätt kan ta bort allt spackel? Är det knacka som gäller, eller kan man slipa?Eller bör man bara ge upp?

Ytan är på ca 50 kvadrat, så nu står jag och väger mellan att ta fram originalgolvet eller ifall jag får nöja mig med att slipa och vitvaxa.

Alla råd/åsikter mottages gärna!
 
  • Mätning av tjockleken på flytspackel mellan parkett och originalgolv i sekelskifteslägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis borttaget parkettgolv avtäcker flytspackel på ett underliggande furugolv i en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv delvis borttaget och avtäckt flytspackel över ursprungliga furugolvet i sekelskifteslägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror väl på hur hårt spacklet sitter..........säkert inget roligt jobb. Själv har jag aldrig förstått mig på dylika övningar. I ett gammalt hus så får man nog acceptera att det är lite krokigt och vint och flytspackla bara för att få in ett modernt klickgolv hör nog inte till avdelningen byggnadsvård iallafall.
 
Tack! Nej tycker att det är helt galet att flytspackla på detta vis, tydligen ett stort fastighetsbolag som gjort det i samtliga lägenheter så sent som 2003 innan fastigheten ombildades till bostadsrätter. Man har även sänkt taket...
 
F fsanden skrev:
Tack! Nej tycker att det är helt galet att flytspackla på detta vis, tydligen ett stort fastighetsbolag som gjort det i samtliga lägenheter så sent som 2003 innan fastigheten ombildades till bostadsrätter. Man har även sänkt taket...
Hej fsanden, hur gick det för dig? jag står i precis likadan situation och är faktiskt motiverad att kancka bort skiten för hand. Alternativt kolla med en firma som också kan slipa undergolvet i samma veva.

Vore kul att veta hur du gjorde och hur resultatet blev!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.