Funderar på att gjuta en betongplatta i hallen i vårt nya hus.
Ytskikt idag: klinkers med ingjuten golvvärme (el).

Planen som råder: Knacka loss plattorna, ta bort allt löst. Lägga i armeringsnät och gjuta ca 3 cm.
Hallen är ca 2 m2.

Är ganska säker på själva utförandet så långt. Men hur behandlar man lättast betongen, vilken betong skall man använda för att få lite "terazzo" känsla?

Hit me, verktyg för behandling, metoder etc?
 
Gjuta 30mm är väldigt tunt.
Men är det terrazzo du vill ha så skulle jag slängt på det och slipat.
Går ju även att slänga i glas och snäckskal och slipa ner, beroende på vad du är intresserad av.

Edit: Läste lite snabbt. Har du en gjuten platta under klinkers idag? Släng i.s.f. på terrazzo direkt på den "gamla" betongen och behandla. Blir absolut bäst, det går att lägga ett par cm till skillnad ifrån betong.
 
Bra input om tjockleken där. Värt att tänka på! Jag tror det är gjutet under, får undersöks mer noggrant när jag kommer på plats.
Vart köper man terazzomassa som privatperson tro. I Gbg med omnejd helst.
 
N nodden skrev:
Bra input om tjockleken där. Värt att tänka på! Jag tror det är gjutet under, får undersöks mer noggrant när jag kommer på plats.
Vart köper man terazzomassa som privatperson tro. I Gbg med omnejd helst.
Har dessvärre ingen jätteerfarenhet av det, men det borde gå att lösa själv. Det är i princip betong fast mycket mer ballast än vanligt i form av marmor.
Problemet är att det lätt blir söligt, med tanke på all efterbehandling.
I ditt fall på så liten yta kanske du ska överväga en färdig platta, troligtvis uppdelad i två eller tre. Men skarvar försvinner väldigt snyggt i just terrazzo.
 
  • Gilla
nodden
  • Laddar…
Nej, samma här. Har aldrig arbetat med det, har gjort skivor mm i betong som vattenslipats för att få fram ballasten.
Jag får nog ta och experimentera lite och hitta det jag vill ha i nyans och sten etc.
 
N nodden skrev:
Nej, samma här. Har aldrig arbetat med det, har gjort skivor mm i betong som vattenslipats för att få fram ballasten.
Jag får nog ta och experimentera lite och hitta det jag vill ha i nyans och sten etc.
Hade jag varit du så hade jag kontaktat typ UBAB (Ulricehamns Betong) eller Herrljunga Terrazzo. Jag är helt övertygad om att de kan ge dig råd, och troligen prisuppgifter också om du vill lämna bort det.
 
  • Gilla
nodden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.