10 372 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Resning parkettgolv?
Tomture61 skrev:
Mitt eget parkettgolv (Kährs) krymper på vintern (större springor) och tajtar ihop sig på sommaren.
Har iofs 20-25 % luftfuktighet , golvvärme.
Kan det inte vara att ditt golv krymper så mycket att "brädorna"delar för mycket på sig eller som du själv skriver , ytskiktet , trät, har krympt mer än materialet det är limmat mot , troligen plywood.
Mitt eget golv är uppbyggt med 3-4 mm plywood , 3-4 mm plywoodstavar med luft mellan sig , ytträt.
Visst, det är en möjlig hypotes. Ytskiktet har ju släppt från mellanlagret på sina ställen. Jag tänker även att om det blir sprickor av denna typ blir ju golvet mer sårbart också - och om man sen blaskar på med våtmopp (särskilt med lite diskmedel som tar bort ytspänning) så blir det ju inte bättre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Parkett- och fanérgolv ska inte våtmoppas utan fuktmoppas, med t.ex. en lätt fuktad mikrofibermopp. Det ska vara torrt efter bara några minuter, om inte får man torka efter med torr trasa.
Redigerat:
Jag har ett akvarium stående på ett lackat fanerparkettgolv och det blir i bland lite slabbigt vid filter och vattenbyten. Det finns små tendenser till resning kring stavarna trots att jag försöker torka golvet så fort jag ser stänk. Mao tror jag att du får ändra uppfattning om att lackade golv är fuktsäkrade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Klicka här för att svara