Hej!
Jag har en Smålandsvillan från 08. Vi köpte huset nyligen och har således inte följt huset så länge.
Hela den inredda övervåningen har ett parkettgolv. Jag kan inte säga exakt vilken typ, eller kvalite, men ett vanligt standard,parkett skulle jag säga. Saken är den att golvet har börjat resa sig på sina ställen, i princip i vartenda rum. Det reser sig både i skarvar och även mitt på vissa bräder. Det är tydligt att ytskiktet har släppt från mellan skiktet på vissa ställen - om man knackar på dessa resningar så hörs ett annat ljud.
Första tanken var fukt. Men att en vattenskada skulle sprida ut sig lite i varje rum på en hel våning är inte sannolikt. Det syns ju ingenting i taket på våningen under. Sen har jag mätt rH och just nu mitt i vintern ligger den stadigt på 30-35% (mätt i taket med Verisures detektor). Det är inte troligt att den relativa fuktigheten skulle vara för hög.
Är det för torrt inne kanske? Överdrivet blaskande med våtmopp?
Någon som har någon tanke?
/C
Jag har en Smålandsvillan från 08. Vi köpte huset nyligen och har således inte följt huset så länge.
Hela den inredda övervåningen har ett parkettgolv. Jag kan inte säga exakt vilken typ, eller kvalite, men ett vanligt standard,parkett skulle jag säga. Saken är den att golvet har börjat resa sig på sina ställen, i princip i vartenda rum. Det reser sig både i skarvar och även mitt på vissa bräder. Det är tydligt att ytskiktet har släppt från mellan skiktet på vissa ställen - om man knackar på dessa resningar så hörs ett annat ljud.
Första tanken var fukt. Men att en vattenskada skulle sprida ut sig lite i varje rum på en hel våning är inte sannolikt. Det syns ju ingenting i taket på våningen under. Sen har jag mätt rH och just nu mitt i vintern ligger den stadigt på 30-35% (mätt i taket med Verisures detektor). Det är inte troligt att den relativa fuktigheten skulle vara för hög.
Är det för torrt inne kanske? Överdrivet blaskande med våtmopp?
Någon som har någon tanke?
/C
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger leverantören ? De måste ha nån ide om det.
Min första tanke var att golvet sitter för trångt därför den reser sig på vissa ställen. Har du kollat att det är fri på sidorna ? både på längden och bredden. Om det står nåt tungt tex köksö eller piano mitt i då är golvet löst och kan inte röra sig, samma sak men säng eller skåp.
Min första tanke var att golvet sitter för trångt därför den reser sig på vissa ställen. Har du kollat att det är fri på sidorna ? både på längden och bredden. Om det står nåt tungt tex köksö eller piano mitt i då är golvet löst och kan inte röra sig, samma sak men säng eller skåp.
Tack för svar!L Lars48 skrev:Vad säger leverantören ? De måste ha nån ide om det.
Min första tanke var att golvet sitter för trångt därför den reser sig på vissa ställen. Har du kollat att det är fri på sidorna ? både på längden och bredden. Om det står nåt tungt tex köksö eller piano mitt i då är golvet löst och kan inte röra sig, samma sak men säng eller skåp.
Jag vet inte leverantör tyvärr eftersom jag nyligen har köpt huset. Jag har öppnat lister och tittat och det ser ut som att det finns tillräckligt med plats. Visst står det tunga möbler här och var, men jag tycker det har rest sig lite väl mycket ändå- och på ställen där det omöjligt kan påverkas av tunga möbler.
Hur gammal är golvet tror du ? Sviktar det där golvet har rest sig. Jag tänkte kanske spångolvet under sviktar då har parketten tagit stryk. Vet vad du har för underlag under parketten ? Är det platta på mark ellr krypgrund ?C Circleline skrev:Tack för svar!
Jag vet inte leverantör tyvärr eftersom jag nyligen har köpt huset. Jag har öppnat lister och tittat och det ser ut som att det finns tillräckligt med plats. Visst står det tunga möbler här och var, men jag tycker det har rest sig lite väl mycket ändå- och på ställen där det omöjligt kan påverkas av tunga möbler.
Det är 10 år. Jag skulle inte säga att det direkt sviktar, däremot knarrar det på något ställe där det har rest sig. Under parketten ligger det nån dämpande skumplast, och under det en spånskiva ser det ut som. Detta är ju på övervåningen i huset det gäller. Under golvet på nedre plan har vi en undertrycksventilerad krypgrund, men där har som sagt inga problem.L Lars48 skrev:
Du får undersöka noggrann vad golvknarret beror på. Om det är parkettgolvet som knarrar eller spångolvet under. Jag skulle misstänka att det kommer från spångolvet. Men det får du inte veta förrän du har tagit upp parketten och går på spångolvet. Förmodligen det kommer från de område som ligger mellan golvreglarna. Det måste vara 60 cc, så om du mäter från väggen 60 cm i taget då vet du var reglarna sitter. Om det knarrar mitt i reglarna då är det med stor sannolikhet spångolvet som är boven och har försvagats.C Circleline skrev:Det är 10 år. Jag skulle inte säga att det direkt sviktar, däremot knarrar det på något ställe där det har rest sig. Under parketten ligger det nån dämpande skumplast, och under det en spånskiva ser det ut som. Detta är ju på övervåningen i huset det gäller. Under golvet på nedre plan har vi en undertrycksventilerad krypgrund, men där har som sagt inga problem.
Om så är fallet då är det bara att planera en renovering av golvet i framtiden och under tiden leva med nuvarande golvet. Ifall det blir aktuellet då kan du förstärka golvet med 30 cc.
Inte omöjligt. Om du ofta kör med mopp kanske en korthårig på platta dränker mindre. Vi har båda sorterna och använder den korthåriga för dammtorkning och den långhåriga för rengörning.C Circleline skrev:
Som du säger är vintern den torraste inomhusperioden och golvet borde ha krympt.
Svårt att säga om det blivit mer på sistone. Anticimex trodde med att det var fuktrelaterat, men säger att det skulle märkas tydligt på nedervåningen om det skulle handla om en läcka av något slag - och där finns inga spår av fukt. Sen är det ju som sagt samma symptom i alla rum på ovanvåningen.T twoody skrev:
Om det skulle vara så att det har i princip stått vatten på golvet på sina ställen här och var - blomkrukor, fuktiga handdukar, moppande, utspillda glas med mera så kan ju säkert golvet ta stryk. Men skulle remsorna inom varje golvbräda spricka då? Det känns som att det ska mycket till. Men om golvet inte är lackat ordentligt..?arneri68 skrev:
L Lars48 skrev:Du får undersöka noggrann vad golvknarret beror på. Om det är parkettgolvet som knarrar eller spångolvet under. Jag skulle misstänka att det kommer från spångolvet. Men det får du inte veta förrän du har tagit upp parketten och går på spångolvet. Förmodligen det kommer från de område som ligger mellan golvreglarna. Det måste vara 60 cc, så om du mäter från väggen 60 cm i taget då vet du var reglarna sitter. Om det knarrar mitt i reglarna då är det med stor sannolikhet spångolvet som är boven och har försvagats.
Om så är fallet då är det bara att planera en renovering av golvet i framtiden och under tiden leva med nuvarande golvet. Ifall det blir aktuellet då kan du förstärka golvet med 30 cc.
T twoody skrev:
T twoody skrev:
Hej!
Nej, vi flyttade in under sommaren. Men jag vet ju längre tillbaka i historien.
L Lars48 skrev:Du får undersöka noggrann vad golvknarret beror på. Om det är parkettgolvet som knarrar eller spångolvet under. Jag skulle misstänka att det kommer från spångolvet. Men det får du inte veta förrän du har tagit upp parketten och går på spångolvet. Förmodligen det kommer från de område som ligger mellan golvreglarna. Det måste vara 60 cc, så om du mäter från väggen 60 cm i taget då vet du var reglarna sitter. Om det knarrar mitt i reglarna då är det med stor sannolikhet spångolvet som är boven och har försvagats.
Om så är fallet då är det bara att planera en renovering av golvet i framtiden och under tiden leva med nuvarande golvet. Ifall det blir aktuellet då kan du förstärka golvet med 30 cc.
Absolut, det är en tanke!
Men om detta beror på problem längre ner - hade remsorna på varje brädbit golv påverkats? Det känns som att golvet är vågigt på vissa ställen om man drar handen över det. Varje skarv känns lite som den buktar - både skarvar mellan hela brädor, och mellan remsorna inom varje bräda.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 226 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 226 inlägg
Mitt eget parkettgolv (Kährs) krymper på vintern (större springor) och tajtar ihop sig på sommaren.
Har iofs 20-25 % luftfuktighet , golvvärme.
Kan det inte vara att ditt golv krymper så mycket att "brädorna"delar för mycket på sig eller som du själv skriver , ytskiktet , trät, har krympt mer än materialet det är limmat mot , troligen plywood.
Mitt eget golv är uppbyggt med 3-4 mm plywood , 3-4 mm plywoodstavar med luft mellan sig , ytträt.
Har iofs 20-25 % luftfuktighet , golvvärme.
Kan det inte vara att ditt golv krymper så mycket att "brädorna"delar för mycket på sig eller som du själv skriver , ytskiktet , trät, har krympt mer än materialet det är limmat mot , troligen plywood.
Mitt eget golv är uppbyggt med 3-4 mm plywood , 3-4 mm plywoodstavar med luft mellan sig , ytträt.
Redigerat: