16 361 läst ·
26 svar
16k läst
26 svar
Kan det vara asbest i något av detta?
Tog loss en bit av den filtiga mattan som jag misstänker innehåller asbest. Tog en tändare under och tände, den började brinna direkt, snabbt.T trasker skrev:
Fruktansvärt lättantänt.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Varför är asbest en dödsdom?? Är väl bara att ta bort det, behöver inte smaka eller slicka på det, eller slipa så det dammar, och byggarna som satt upp detta lever säkert än, 110år gammal..
Vi är ju så "upplysta" i dag. Det är livsfarligt (!) att sätta sig och googla sjukdomar om man är hypokondriskt lagd.H Husqvarna220Ac skrev:
Alltså om det sticker ut fibrer på biten som man ska testa, ska man elda på fiberna, inte hela provbiten.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Släng ut skiten, oavsett vad det innehåller! Varför ska du veta?
Lånar också tråden för en liknande fråga! Ska ta bort plastmatta i källaren (huset byggt 1970) som är limmat direkt på betongen. Har försökt leta bilder på hur ev. asbest-lim kan se ut men tycker det är svårt att hitta bra exempel. Vad tror ni om detta? Är inte så orolig för min del (får ta på mig munskydd och overall) men har en 10-månaders dotter i huset som jag förstås blir lite nojig över.
Tack för svaret! Valde trots allt att göra en kontroll hos en asbest-firma här i stan, kanske lite onödigt nojig men ville gärna veta. Dom hittade inga spår av asbest varken i limmet eller själva mattan!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan detta vara asbest eller vad för väv?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan detta vara asbest? Plastmatta och mörkt lim
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Kan detta vara asbest, eller vad är det för material?
Vad kan det vara tjära asbest
Kan detta vara svartlim med asbest?
Byggmaterial & Byggteknik