Hej.
Vi har just köpt ett hus 1½ plan med platta på mark, huset är byggt 72
och har förmodligen ingen isolering under plattan. Golvet i de flesta rummen i huset
är en typ av golvmatta(plast eller kork) lagd direkt på plattan, man kan känna att det är helt
stumt och besiktningsmannen sa också att det inte är reglat eller flytande golv utan att det
måste vara lagt direkt på plattan. I vissa rum ligger det cellplast och spånskiva ovanpå det
och så plastmatta på det och det är betydligt varmare på dessa golv.
Det jag vill är alltså att göra likadant i resten av huset,
Men jag funderar om jag bara kan lägga cellplast direkt på den befintliga mattan som
ligger direkt på plattan eller måste jag försöka ta bort den gamla golvmattan. Och
om man måste det så hur bär man sig åt, värmer med värmepistol så limmet smälter
eller drar man bara bort den?
Hoppas det är nån som kan ge mig råd?

Mvh Mathias
 
Bygg inte ett helt tätt golv ovanpå det gamla, då kommer du att få framtida problem med fukt. Mitt förslag är motsv. platonmatta med ventilerade socklar för att skapa en god luftomsättning. Ovanpå det kan du sedan göra en överbyggnad
 
okey, så om man lägger på en platonmatta först så är det okey att lämna kvar den gamla mattan under eller?
 
Om du ska ha trägolv så måste du ha någon form av fuktspärr mot plattan annars kan golvet slå sig. använd din gammla plastmatta som fuktspärr och lägg sedan på en golvfoam (för att inte få knirr) och sedan ett vanligt trägolv 14-15mm det bygger inte så mycket och du får det betydligt varmare på golven.
 
Vill Du ha något som är säkert mot fukt under plattan och ger ett varmare golv skulle jag välja platonmatta + trägolv. För att säkert slippa fukt och mögelproblem ska Du ta bort all plastmatta mot betongen och slipa bort ev lim (kan göras med diamantslip som hyrs på t ex Cramo). Lägg platon (helst ventilerad). Har Du tillräcklig takhöjd kan Du regla på platonmattan, isolera mellan reglarna, lägga golvspån + trägolv. Isoleringen ger en helt annan golvtemp. Trägolv direkt på platon är nog bättre än på fuktspärrsplast, då den troligen håller längre (50 år?) och definitivt ger sämre kontakt med den kalla betongen i plattan, vilket kanske gör att tempen blir högre. Vi köpte ett fritidshus i sutteräng med bottenvåningen med platongolv + reglar och isolering, mycket pga golvkomforten i bottenvåningen. Då kan man använda ytan, annars blir det bara biyta.
 
Jo, det fungerar också. Platon, spån, plastmatta
Platon, eps, spån, plast
 
  • Gilla
Catan
  • Laddar…
T TS skrev:
Vill Du ha något som är säkert mot fukt under plattan och ger ett varmare golv skulle jag välja platonmatta + trägolv. För att säkert slippa fukt och mögelproblem ska Du ta bort all plastmatta mot betongen och slipa bort ev lim (kan göras med diamantslip som hyrs på t ex Cramo). Lägg platon (helst ventilerad). Har Du tillräcklig takhöjd kan Du regla på platonmattan, isolera mellan reglarna, lägga golvspån + trägolv. Isoleringen ger en helt annan golvtemp. Trägolv direkt på platon är nog bättre än på fuktspärrsplast, då den troligen håller längre (50 år?) och definitivt ger sämre kontakt med den kalla betongen i plattan, vilket kanske gör att tempen blir högre. Vi köpte ett fritidshus i sutteräng med bottenvåningen med platongolv + reglar och isolering, mycket pga golvkomforten i bottenvåningen. Då kan man använda ytan, annars blir det bara biyta.
Hej!
Hittade denna tråd som gav mig lite kött på benen ang vårt dilemma. Ser att den är gammal men hoppas på svar ändå. Vi har ett rum där vi vill bygga bastu och tvättstuga. Idag är det en ren betongplatta i rummet. Om jag förstod dig rätt så borde vi lägga platon i botten. Du skrev helst ventilerad. Vad menar du med det? Nåt slags självdrag eller t o m fläkt?
Om vi vill isolera mellan reglarna så är det golvspån som gäller för att inte sabba ventilationen under golvet? Frigolit är alltså inte aktuellt? Förstår jag dig rätt då? Som ytskikt funderar vi på platsmatta i bastun och ev klinkers i tvättstugan.
Hoppas att du ser mitt meddelande och kan svara : )

Stort tack på förhand!!
 
L largab skrev:
Jo, det fungerar också. Platon, spån, plastmatta
Platon, eps, spån, plast
Tack för svar!!
 
Catan Catan skrev:
Tack för svar!!
Hej igen : )

Om man vill lägga klinkers hur gör man då? Gjuter man på skivan? För jag tänker att det inte går att lägga klinkers direkt på skivan då den sviktar = fogarna spricker?

Tack på förhand!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.