Hej,
Letar golvplank av bättre kvalisort. Har ett rum med ett standardfurugolv från Södra som jag tycker är för mjukt, vet någon vad man får tag på ett bättre? Och nej - måste vara furu,, vill inte byta det andra golvet pga arbete etc och vill ha rel. enhetligt mellan rummen.
Letar golvplank av bättre kvalisort. Har ett rum med ett standardfurugolv från Södra som jag tycker är för mjukt, vet någon vad man får tag på ett bättre? Och nej - måste vara furu,, vill inte byta det andra golvet pga arbete etc och vill ha rel. enhetligt mellan rummen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Berguven, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Var bor du?
Jag frågar för jag tror att lokala brädgårdar ofta har bra priser på enkelt, hyggligt furugolv.
Har själv lagt ca 70 kvm "ekonomigolv" på vår vind, och skulle gärna ha det i undervåningen också,
i stället för det flashiga bokgolvet från Kährs.
Var bor du?
Jag frågar för jag tror att lokala brädgårdar ofta har bra priser på enkelt, hyggligt furugolv.
Har själv lagt ca 70 kvm "ekonomigolv" på vår vind, och skulle gärna ha det i undervåningen också,
i stället för det flashiga bokgolvet från Kährs.
Köpte också fantastiskt b-kvalitet furugolv från en relativt lokal handlare.
Vad menar du med att det är för mjukt? Antar att du inte är ute efter att spara pengar utan vill ha tätvuxet till varje pris?
Vad menar du med att det är för mjukt? Antar att du inte är ute efter att spara pengar utan vill ha tätvuxet till varje pris?
Intresserad jag också. Bytte golv i vårt nya kök för 2 år sen, bytte gammal tätvuxen gran mot ny snabbvuxen furu. Köpte inte alls nåt budgetgolv, snarare tvärt om. Skillnaden var slående i antalet årsringar. Kommer ställas inför samma dilemma i flera rum. Sparar allt gammalt golv för att komplettera i andra rum. Nu är nästa rum på g, så frågan är, lägga nytt och spara det gamla för framtiden eller komplettera det som ligger med det jag sparade från förra rummet. Finns det riktigt tätvuxet nytt golv så är det ju ett enklare alternativ. Har 2st stora rum jag inte vet skicket på än (laminatgolv över), kan vara trevligt att ha kvar "rätt" originalgolv för att komplettera upp dessa två och inte göra av med allt jag sparat...
Har sett att byggnadsvårdsbutiker säljer grangolv. Det var väl oftast det förr?
Har sett att byggnadsvårdsbutiker säljer grangolv. Det var väl oftast det förr?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men gran är väl "mjukare" än fur?J JohanLun skrev:
(Gran hade man ofta till däck på båtar förr, för det var lätt)
Numera sätter man ofta Sibirisk lärk som ytterpanel på hus.
Någon som vet hur skulle det fungera som golv?
Säkert är modern gran mjukare än modern fur, men den moderna är så otroligt snabbväxt att antalet årsringar är 1/3 och därav tror jag allt nytt är mjukare.
Att jag tar upp gran är för jag har det original, inte att jag föreslår ts att ta det...
.
Att jag tar upp gran är för jag har det original, inte att jag föreslår ts att ta det...
Ofta hade man enkla grangolv som undergolv, dvs man har något annat uppepå.J JohanLun skrev:
Men bästa sättet att få tag på ett bra golv är antingen att specialbeställa det från någon lokal såg eller hitta ett äldre begagnat golv.
KnockOnWood skrev:
Vad jag fått berättat för mig av en bekant som har såg och kör mestadels lärk har träfibrerna en tendens att resa sig så det blir stickor. Kanske går att åtgärda med lack eller något..?
Vad jag förstår så är furu hårdare, såg någon om Brinell 1,3 på gran, 1,6 på fur.
Bor i GBG. Jag är inte ute efter att spara pengar öht.. Dala-Floda känds bra men skall skura golvet och alla verkar förbehandlade.
Hade gärna sluppit specialbeställa...
Bor i GBG. Jag är inte ute efter att spara pengar öht.. Dala-Floda känds bra men skall skura golvet och alla verkar förbehandlade.
Hade gärna sluppit specialbeställa...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Både fur och gran är ganska mjuka träslag. På engelska kallas de typiskt nog för "soft wood". "Hard wood", dvs lövträ är betydligt hårdare. Gran är tätare än fur, därför föredrar man det som utvändig panel. Fur gulnar betydligt mer än gran. Fur är enklare att bearbeta, hyvla och fräsa, än gran. Det finns ingen given vinnare. Givetvis måste man jämföra virke av jämförbar kvalitet.
Dala-Floda uppfattar jag som en oseriös leverantör som inte lever upp till vad de lovar kvalitetsmässigt.Jag tror mycket mer på lokala sågar eller kombinationen kvalitetsvirke norrifrån som hyvlas och fräses lokalt (av ett specialsnickeri). Kolla öster om Göteborg, Hällesåker, Hindås, Bollebygd etc.
Dala-Floda uppfattar jag som en oseriös leverantör som inte lever upp till vad de lovar kvalitetsmässigt.Jag tror mycket mer på lokala sågar eller kombinationen kvalitetsvirke norrifrån som hyvlas och fräses lokalt (av ett specialsnickeri). Kolla öster om Göteborg, Hällesåker, Hindås, Bollebygd etc.
Att äldre golv är hårdare lär också bero på att hartsen stelnar med tiden. Jag jämförde hårdheten på ett golv sågat på 50-talet och ett nyköpt. Det nya var mycket mjukare än det äldre. Avståndet mellan årsringarna skilde sig inte mer än max 50%.J JohanLun skrev:
Nej. https://www.byggahus.se/forum/threads/det-finns-inget-taetvuxet-virke-laengre.317324/J JohanLun skrev:
Upplever LGB timmerhus i Motala som seriös leverantör. Har köpt både furugolv och lister, i senväxt Norrlandsfuru
https://www.lgbtimmerhus.se/lgb-golv
https://www.lgbtimmerhus.se/lgb-golv
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Baseco
