15 054 läst ·
38 svar
15k läst
38 svar
Unken doft bakom golvlisten
Om det är mig du vänder dig till så har jag betongplatta -> plast -> cellplast -> trägolv. Här finns inga konstiga lukter överhuvudtaget. Den luktsmittade delen på 1 kvm var där trappan kom ned till källarvåningen. Här hade man inte valt flytande golv, utan gjort någon form av plattform med inbyggd isolering som låg direkt mot marken.plv skrev:Så du har cellplasten direkt på plattan, med fuktspärrplast i mellan?
Har själv flytande golv i mitt suterängradhus (byggår 81), men där ligger det ett lager lecakulor mellan fuktspärrplasten och cellplasten, gissar att det skiktet i princip har samma funktion som platon, plus att det funkar som avjämning... Cellplasten är kring 6-10 cm har jag för mig.
Tjena alla!
Nu är allt bortrivet och det är dammsuget och rent och fint. Doften har nu försvunnit och jag tror att det var 30 år gamal luft som stått helt stilla som luktade.
Hur som helst så ligger platonmattan på plats och jag ska lägga in cellplast och golvspån till helgen. Men har för mig at man ska ha nått "fix" mellan cellplasten och golvspånskivorna. Tror att jag hade Cascos multifix förra gången jag gjorde samma resa i hallen, men är lite osäker.
Vad använder man?
Nu är allt bortrivet och det är dammsuget och rent och fint. Doften har nu försvunnit och jag tror att det var 30 år gamal luft som stått helt stilla som luktade.
Hur som helst så ligger platonmattan på plats och jag ska lägga in cellplast och golvspån till helgen. Men har för mig at man ska ha nått "fix" mellan cellplasten och golvspånskivorna. Tror att jag hade Cascos multifix förra gången jag gjorde samma resa i hallen, men är lite osäker.
Vad använder man?
Intressant, vi har nämligen lukt i ytterväggar och börjar fundera på om vindpappen är boven. Det är ingen luftspalt mellan panel och vindpapp och jag tänker att panelen tar upp fukt (värst på norrsidan och denna del av året när vi har bra luftfuktighet i övrigt jag tänker att norrsidan inte torkar upp denna del av året) och att vindpappen också blivit fuktig och att det nu är den som luktar. För visst är både asfaboard och vindpapp dränkta i samma material?Ingper skrev:Hade exakt samma sak i ett av våra rum på nedervåningen i vårt suterränghus. Unken lukt.
Skulle visa sig att det låg asfaboardskivor (!) direkt på betongen, sedan masonit och därefter plastmatta och ovanpå den en heltäckningsmatta. Plastmattan isolerade lukten så den kom bara fram i kanterna, utefter listerna. Vi har isolerad platta men faktiskt ingen dränering överhuvudtaget runt huset. Men det har fungerat i 35 år....
3 timmar efter att asfaboardskivorna åkt ut var det luktfritt i rummet ! Plattan var torr och fin, och efter att ha gjort ny golvkonstruktion med plast på betongen och därefter spån ovanpå (med laminatgolv högst upp) har det varit totalt luktfritt nu i flera år.
Kanske inte riktigt samma konstruktion som du har, men vill ändå visa på att det inte behöver vara mögel och det allra värsta trots en s.k. riskkonstruktion.
Vi har nu "sommarstugelukt", vilket skulle kunna tänkas kvala in som unken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden