Har precis rivit ut det gamla golvet i vår gillestuga, dock återstår ingjutna träreglar som snart skall väck.
Hur går jag vidare sen? Plattan är oisolerad och ojämn, bör jag flytspackla för att få en jämn yta att arbeta på? Har ca 20cm nivåskillnad att spela på upp till golvnivån i nästa rum...

Jag var inne på att lägga platonmatta mot den gamla betongen eller flytspacklad, sedan isolering (cellplast) direkt ovanpå platon, sen golvspån och därefter parkett eller heltäckningsmatta. Tänker jag rätt eller fel? Kan/bör jag ha vattenburen golvvärme?
Vad finns för alternativ?
Har kikat på nivell, men verkar dyrare och vill helst inte ha en mekanisk ventilation under...

Tack på förhand
 
Någon som har en synpunkt?
:rofl:
 
Tjena. Jag rev för ca 1 år sen ur mitt furugolv med tillhörande tryckta reglar ingjutna i betongen, plus isolering och allehanda byggskräp och bråte efter dåtidens hantverkare. Golvet byggt -69. Oisolerad platta som rengjordes och gjöts sedan på med 120-200mm eps betong beroende på höjdskillnad. Detta fick sedan armering och ca 40mm flytspackel. Total yta ca 45 kvadrat, kommer ligga heltäckningsmatta på detta.
 
Eps betongen pumpades in likaså flytspacklet. Valde en annan lösning i en klädkammare på markplan. Betongbjälklaget tömdes på kutterspån och rengjordes sen ”sparkroppar” av xps mellan ”rälsen” i bjälklaget sen Eps betong ca 90mm och slutligen flytspackel ovanpå detta. Stumt och väldigt mycket varmare än det gamla spån/kutterspån golvet. Kommer ligga plastmatta i detta utrymme.
 
D Darenhall skrev:
Tjena. Jag rev för ca 1 år sen ur mitt furugolv med tillhörande tryckta reglar ingjutna i betongen, plus isolering och allehanda byggskräp och bråte efter dåtidens hantverkare. Golvet byggt -69. Oisolerad platta som rengjordes och gjöts sedan på med 120-200mm eps betong beroende på höjdskillnad. Detta fick sedan armering och ca 40mm flytspackel. Total yta ca 45 kvadrat, kommer ligga heltäckningsmatta på detta.
Hur känna golvet nu då så här ett år senare? Nöjd? Varmt? Kostnad för eps-betongen i detta rum? Vart bor du?
 
Rummet saknar fortfarande matta men känns såklart varmare är bara vanlig betong. Konstruktionen handlar främst om att få en icke organisk golvlösning som tål årets fukt och temp ändringar, och där hela gräva/isolera/golvvärme alternativet inte var lockande med 30-50 ton material som ska fraktas i hink uppför trappan upp på markplan och sen ut. Kostnad med allt ca 1200kr kvadraten, så billigt njaa men tåligt och anpassat för att finnas i en källare med oisolerad platta. Bor i Dalarna.
 
  • Gilla
Aranäs
  • Laddar…
Väldigt nöjd
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.